Slecht Zaad?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Ruben1
Kuikentje

Slecht Zaad?  Reageer met quote  

Ik geef mijn pyrrhura teurlings grote parkieten mengeling 226.

Nu wilde ik dit zaad eens laten kiemen en de vogel dit geven.
Echter staat het nu al zowat 3 dagen in het water en ik zie maar een enkel zaadje wat is gekiemd,de rest is niet gekiemd.

Is dit zaad dan oud?
En mocht dat zo zijn dan is het toch niet gezond voor mijn pyrr?

Is bestelt bij een dierenzaak en 2 dagen na de bestelling was de zak teurlings binnen.Dus vers bestelt zeg maar Very Happy
Bericht Dinsdag 23 Februari 2010 9:06 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Kiemen is als de zaadjes een uur of 6, ligt aan wat voor zaad, in het water liggen, je ze afgiet en spoelt in een kiembak. Daarna zet je de kiembak donker weg en spoelt tweemaal daags.

Zo krijg je kiemen.
Bericht Dinsdag 23 Februari 2010 9:41 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ruben1
Kuikentje

Reageer met quote  

oeps Embarassed
Bericht Dinsdag 23 Februari 2010 9:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ook hier zijn meer wegen die naar Rome leiden Wink

Ik zet het kiemzaad eerst voor zo'n 12 uur onder water, regelmatig spoelen, dan als ze opgezwollen zijn in een zeefje en vochtig houden. Werkt prima.

De modus operandi daargelaten... eh ja, gewoon zaad dat niet expliciet bedoeld is voor kiemen is niet altijd even vers.
Bericht Dinsdag 23 Februari 2010 10:06 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Helemaal eens met Shi. Meestal heb je speciaal zaad in de winkel om te laten kiemen. Zeer belangrijk is dat je zorgt dat het kiemzaad heel erg vaak gespoeld word (ruik ook aan je kiemzaad eer je gaat spoelen, ruikt het niet fris, doe het weg, fris of onfris, dat verschil merk je echt snel hoor)
Ook zorgen dat de zaadjes niet op elkaar liggen, geef ze plaats.
Bericht Woensdag 24 Februari 2010 9:18 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Elk kiemzaad heeft een eigen weektijd (staat op de verpakking), het is wel belangrijk om je daar aan te houden. Voor vogels is een dag of drie kiemen genoeg met tweemaal spoelen per dag.

Laat je ze te lang weken of kiemen kan er een schimmel inkomen. Op elk zakje staat precies wat je moet doen, en in het boek Papegaaien van A tot Z kun je ook info vinden. Dat is een goed boek vanuit onderzoek geschreven door deskundigen.
Bericht Donderdag 25 Februari 2010 9:18 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:52 pm
  Berichten van afgelopen: