snap het niet meer

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
bojoura
Net uit het ei

snap het niet meer  Reageer met quote  

Ik ben me al dagen aan het verdiepen in de voeding voor mijn pyrrs.
De verwarring wordt steeds groter Paranoide
Ik zou hier graag willen omschrijven hoe ik het nu doe (we hebben ze nu 3 dagen), heel graag zou ik van jullie willen horen als er iets niet goed is.

'S morgens teurlings zaad, ik haal de zonnebloempitten eruit, vers water, bakje fruit. Tot nu toe is dat appel en druif geweest. Deze ochtend heb ik ook eivoer in een apart bakje gegeven.
Het kleine bakje met de maagkiezel en uhh nog iets heb ik even weggehaald.

'Middags leg ik wat verschillende nootjes en gedroogd fruit op de loopbrug.

'S avonds ververs ik het water en krijgen ze groente. Tot nu toe brocolli en komkommer

Ik lees nu zoveel over de voeding dat ik helemaal de weg kwijt ben Shocked
Dat mengsel met die steentjes moet dat nu wel of niet altijd in de kooi?
Eivoer elke dag? Je mengt dat met een beetje water, hoe papperig moet dat zijn? Moet je alle soorten (merken) eivoer mengen?
Als ik ze zaad blijf geven en elke dag gevarieerd fruit en groente en noten, kan ik dan zonder pellet?
Het zijn enorme knoeiers met hun zaadjes. Het lekkerste eruit pikken natuurlijk. Is het stom als ik dit zaad weer gewoon opraap en terug in de bak doe, anders missen ze natuurlijk een groot deel van de aangeboden zaadjes.

Pfoe..lang verhaal Zzz

Alvast erg bedankt voor eventuele adviezen en wijsheden Ja
Bericht Vrijdag 26 Februari 2010 11:03 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik snap je verwarring goed hoor. ik zal je zeggen hoe het er bij ons aan toe gaat,. misschien dat dat wat helpt.
onze gaaien krijgen in de ochtend hun zaadvoer, ik laat ook de zonnepitten er in. een paar walnoten er bij, wat gesneden fruit en vers water.
dat is alles.
af en toe geef ik ze in de week een hard gekookt ei waar ze van smullen. in de avond krijgen ze wel eens een lauw warme aardappel of wat pasta of rijst, net wat ik kook. en meer niet.
het is gevarieerd en heeft genoeg vitaminen. daarom geef ik geen pellets.
maagkiezel krijgen ze niet bij ons. een kalksteen hebben ze graag op zijn tijd.
geef je eivoer, maak het dan niet te nat en geef het 2 keer in de week.
je doet het prima hoor.
ik hoop dat dit je wat meer helpt.
Bericht Vrijdag 26 Februari 2010 11:08 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
bojoura
Net uit het ei

Reageer met quote  

Kijk dit vind ik een fijn antwoord Very Happy
Een hele geruststelling na alles gelzen te hebben. Ik dacht al mijn god wat een ingewikkelde toestand Confused

Dank je
Bericht Vrijdag 26 Februari 2010 11:17 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Misschien breng ik je dan weer in verwarring maar dit is hoe onze gaaien eten:

's morgens krijgen ze enkel hun pellets (harrisons) en verse groenten/fruit. Die groenten en fruit laat ik in hun kooi (maximum 4 uur) om schimmels te voorkomen maar meestal wacht ik ook niet zolang om het er terug uit te halen.

In de namiddag krijgen ze hun kiemzaad (anderhalve koffielepel, niet meer om diarree te voorkomen)
Dit laat ik 2 uurtjes staan, ook weer om schimmels te voorkomen.

Daarna krijgen ze enkel hun pellets om verder te gaan tot 's avonds, nootjes niet meer omdat ik elke dag een cashewnoot, amandelnoot of welke dan ook die mag in hun pellets maal dus daar zijn ze al van voorzien dan.

's avonds krijgen ze voor het slapen gaan nog een klein beetje droge zaadjes, meer niet.
Bericht Vrijdag 26 Februari 2010 11:24 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

omdat wij de hele dag werken en niet thuis zijn, kunnen wij dit dus niet doen. daarom in de ochtend gewoon het voer en als ik in ed avond thuis kom en eten kook, krijgen ze wel eens iets. zoals ik al schrijf. en dat is ook echt niet elek avond hoor.
maar zo kun je dus zien hoe ieder met zijn gaaien omgaat en verzorgd. neem dat er uit wat voor jou van belang is, maak niet perse een richtlijn van ZO MOET HET, snap je. ieder heeft izjn manier die goed is.
Bericht Vrijdag 26 Februari 2010 12:53 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik werk ook hoor Alexandraatje, het is niet dat ik niet werk. Ben elke weekdag werken (tenzij ik verlof heb zoals vandaag)

Wou dit toch ff benadrukken want dat kwam nogal raar over moet ik zeggen.
Bericht Vrijdag 26 Februari 2010 3:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dan gooi ik er ook nog wat verwarring in Mr. Green .Ik zal enkel het menu van de pyrrhura's noemen.
HPF (harrisons pellets fine) en groot parkieten zaad (zonder zonnebloempitten), staat de hele dag tot hun beschikking. Wanneer het zaad op is - moeten ze het met de pellets doen

's ochtends fruit / groente met normaal gesproken twee keer in de week wat eivoer erdoor. (Nu hebben ze jongen en krijgen ze elke dag eivoer erdoor)
's Middags birdybread en een paar keer in de week 's avonds warm eten. (bonen, rijst, groente, eitje)

En zo af en toe een pijnboompitje of een stukje walnoot Wink

Moet ik er wel bij zeggen dat ze in een voliere zitten en vrij actief zijn en dus ook veel verbranden. Bij pyrrhura's is het wel belangrijk op te letten of ze niet vervetten, daar hebben ze aanleg voor. 's zomers voer ik ook minder "vet" dan in de winter omdat ze zich ook warm moeten houden.
Bericht Vrijdag 26 Februari 2010 9:42 pm
bojoura
Net uit het ei

Reageer met quote  

Allen dank. Misschien moet ik van iedereen gewoon wat overnemen Very Happy
Morgen wilde ik iid birdie bread gaan maken.
Een eitje, gewoon hard koken en prakken ?
Bericht Vrijdag 26 Februari 2010 10:36 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Een eitje koken en prakken doe ik inderdaad ook wel een, maar dan krijgen hun een klein stukje - een kwart ongeveer.

Met warm eten mix ik er vaak een geklopt eitje doorheen.

succes morgen met bakken Wink
Bericht Vrijdag 26 Februari 2010 10:39 pm
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Klopt Esjo, dat als ze veel verbranden je goed op moety letten. de Amazone heeft ook aanleg tot vervetten.

Spetter vliegt veel in huis, toen ik hem vanavond naar bedje bracht gaf ik hem nog een compliment voor zijn prachtig lijntje Hartje , terwijl het een lekkerbek eerste klas is.

Fijn dat je vanuit ervaring goed advies geeft Veertje
Bericht Zaterdag 27 Februari 2010 10:11 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:52 pm
  Berichten van afgelopen: