spirulina

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
marleen
Kamikaze piloot

spirulina  Reageer met quote  

In een topic hieronder: wat zijn de beste pellets
en hoe zet ik ze over; van Rennie, zegt Roebie
dat spirulina niet goed is voor een edelpapegaai. Sad
Heb gevraagd waarom niet......maar Roebie is daarna
niet meer online geweest Sad
Weet iemand misschien, waarom dit niet goed is
voor een edelpapegaai?
Spirulina zit in Harrisons, en bij mij krijgen ze ook
Harrisons, dus Lientje ook.
(Spirulina is een algensoort)
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 6:56 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ben eens gaan zoeken,marleen zal wat stukjes hier plakken.
Weet verder zelf ook niet hoe het zit,hoop er wijs uit te komen.

Een ander product dat veel gebruikt wordt zijn blauw-groene algen, met name spirulina. Deze plantjes zijn een hoogwaardige, eiwitrijke plantaardige voeding. (Men heeft lang gedacht dat dit de enige plant was die vitamine B12 bevatte, maar ze wordt druk bezocht door insecten en die worden weer graag gegeten door vogels en men vermoedt nu dat de vitamine van stukjes insect en vogelpoep komt.) Spirulina wordt in gebieden waar een voedseltekort heerst gebruikt als probaat middel tegen ondervoeding.

Spirulina wordt ook aangeprezen als middel om gewicht te verliezen omdat het fenylalanine bevat, een stof die de eetlust zou onderdrukken. Hiervoor bestaat geen enkel bewijs. Anderen beweren op hun beurt dat spirulina het bloedsuikergehalte verhoogt en zo het hongergevoel onderdrukt. (Blijkbaar gebeurt dat niet bij slachtoffers van een hongersnood.) Verder zou spirulina helpen tegen suikerziekte, geelzucht, staar, maagzweren en kaalheid. (De firma die dit beweerde kreeg een boete van bijna een kwart miljoen dollar voor de kiezen; nog steeds slechts een fractie van de winst.)
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 8:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Let vooral op de laatste regel.heb hem even rood gemarkeerd.

Spirulina

Spirulina is een blauwgroen spiraalvormige algje, dat behoort tot de rijkste natuurlijke vitaminen- en mineralenbronnen ter wereld.

Het bestaat vnl. uit volwaardig eiwitten, een tiental vitaminen (o.a. B12) en een twaalftal mineralen (o.a. ijzer), een hoge concentratie aan chlorofyl of bladgroen en andere phytochemicaliën, enzymen en antioxidanten met een celbeschermende functie. Het is tevens zeer rijk aan het anti-inflammatoire gammalinoleenzuur, dat ook een rol speelt in het cholesterolmetabolisme.

Spirulina wordt aangeraden bij :

Ø Herstel na ziekte

Ø Zwakte, vermoeidheid

Ø Zware geestelijke en lichamelijke inspanning

Ø Overgewicht, problemen met het vetmetabolisme

Ø Zwangerschap, menstruatieklachten, menopauze

Ø Klachten van de huid, haren en nagels

Ø Reiniging van afvalstoffen in het lichaam

Ø Zwak immuunsysteem

Ø Stabiliseert de bloedsuikerspiegel (diabetes)

Ø Bloedarmoede (B12, foliumzuur, chlorofyl, ijzer)

Ø Leveraandoeningen

Ø Maagzweren (chlorofyl bedekt de geïrriteerde maagwand)

Bij langdurige inname verbetert spirulina de celstofwisseling en zorgt voor een normaliserend effect op de eetlust; de drang om te snoepen verdwijnt.

Het werkt niet slijmvormend wordt toegepast in zuiveringskuren om oud slijmerig materiaal uit het lichaam te verwijderen. Doordat het de cellen en gewrichten sterk zuivert, kan het gebeuren dat er een overbelasting van de lymfecirculatie en pijnlijke gewrichten ontstaan. Deze verschijnselen zijn echter tijdelijk en kunnen met aangepaste therapieën verlicht worden. Chlorofyl ontgift de lever, bestrijdt ontstekingen en voorkomt tandbederf.

Het heeft een versterkende werking, beter dan ginseng, stuifmeel en andere producten. Het is ook een natuurlijk antibioticum. Spirulina versnelt de opbouw van het cellulair immuun-systeem, verhoogt de antilichaam productie en beschermt tegen contactbacillen. Het bevat phycocyanin, dat werkt als erythropoetin, (EPO). EPO is het hormoon dat het beenmerg reguleert bij de productie van witte bloedlichaampjes. Phycocyanin stimuleert het onvolgroeide of beschadigde immuunsysteem om te groeien of zichzelf te repareren, als het geïnfiltreerd werd door infecties, giftige bestanddelen of straling. Wetenschappers vonden ook een polysaccharide (een complex suikermolecuul) uniek voor spirulina. Spirulina polysaccharide reageert ongeveer hetzelfde als Phycocyanin. Het is zeer potent en het activeert het immuunsysteem. Het verbetert het vermogen om lichaamsvreemde microben of bacteriën op te sporen en te vernietigen, en het vermogen om te ontgiften. Het verhoogt ook de opbouw van T-cellen en verbetert de functie van de thymusklier.

Een kleine tip voor dierenliefhebbers : spirulina wordt met succes gebruikt als voeder voor o.a. zieke vogels en vissen
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 8:26 am
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Marleen,google zelf ook maar eens even onder spirulina.

Op deze site: http://www.hivnet.org/OverHivE.....rulina.htm
Wordt er melding gemaakt dat de algen tegenwoordig vergiftigd kunnen zijn,maar ergens anders las ik dat er ook als het ware kwekers-banken zijn waar dus een goede variant wordt gekweekt.

Dit alles bij elkaar genomen,denk ik persoonlijk dat Harrisons wel de goede variant zal gebruiken en het dus geen kwaad kan.

Twijfel je toch,stuur je toch gewoon eens een mail naar harrisons.
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 8:33 am
marleen
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Very Happy Harstikke bedankt!!!!!!!!!
Ja, volgens mij gebruikt Harrisons alleen
maar de goede variant.
Ik ga in ieder geval een mailtje sturen.
Maar wat Roebie vertelde.....zou dat
dan alleen bij edels zijn of ook andere
gaaitjes????
Volgens mij zijn de pellets van Harrisons
de beste die er zijn Very Happy
Ze zijn er hier gek op!! Very Happy
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 8:45 am
Bas Schurink
Vlieger

Reageer met quote  

ja want Harrison heeft een heel streng keurmerk op de zak staan.
Dus die zullen de goede variant zeker gebruiken
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 8:47 am
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Weet jij dat van die palmnoten mss,Marleen.

Kunnen ze daar ook de binnenkant van op eten.
Dat vertelde roebie ook.
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 9:11 am
marleen
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Very Happy Volgens mij wel hoor......
die van mij eten ook daarvan Very Happy
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 9:23 am
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Oke,dan weet ik voldoende.

Ja,vond het eigenlijk wel een beetje vreemd.
Roebie kwam,stelde zich niet voor,schreef dat van die spirulina en palmnoten en liet niks meer van zich horen.

Blijven wij met de vragen zitten.
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 9:30 am
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Heb ook even gezocht...en vond oa dit:

An excellent supplement for natural source vitamins and minerals would be one of the green food powders such as wheat grass, barley grass, or even spirulina. Although a popular myth has developed that spirulina causes a neurological spasm disorder in Eclectus, my own experience tells me that this reputation is undeserved. I would be more inclined to conjecture that spirulina obtained from contaminated sources is a factor rather than spirulina itself bron http://www.holisticbirds.com/H.....ectus1.htm

en dit is 1 van de vele stukken over toe tapping bij edels in combi met spirulina (zou alleen wel even t hele artikel lezen):
Recommendation for initial correction of Toe Tapping

Remove from the diet ALL pellets, vitamin powders, vitaminized seed mixes, vitaminized treats, spirulina and other herbal mixtures, processed human foods such as commercial bread mixes, pasta, processed cheese, pizza, TV dinners, and any food item which contains man-made vitamins, preservatives or chemicals of any kind. Read the ingredients on packages carefully to make sure that these items are effectively and completely being removed from the diet.
http://www.avesint.com/toetap.html

Nou ja, in t engels is er dus wel 1 en ander te vinden, maar ze zijn er niet helemaal uit of t goed of slecht is . Harrisons heeft trouwens wel een pellet speciaal voor edels...idd zonder spirulina. Helaas kon ik dat niet kopieren Rolling Eyes Maar edels zijn dus zowiezo gevoelig voor suplementen begrijp ik uit alles wat ik gelezen heb?
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 10:19 am
Sue
Moderator
Moderator

Re: spirulina  Reageer met quote  

Marleen, ik denk dat dit een moeilijk vraagstuk is.. Sad
Ik had ook wel eens iets gehoord over edels en dat ze geen pellets zouden kunnen eten omdat ze dan zouden gaan 'toe tappen'.
Pellets zouden te 'rijk' zijn voor edels?
Volgens Hooimeijer is dit verhaal uit de lucht gegrepen.

Hij raadt ook High Potency Coarse aan omdat Edels een grote vetbehoefte hebben.
Ik heb nog niets van hem gelezen wat over spirulina gaat. Volgens mij kunnen edels het gewoon goed doen op Harrison?
Lientje krijgt daarnaast toch ook andere dingen? Smile
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 12:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Bas Schurink
Vlieger

Reageer met quote  

Ik weet dat Spiruline voor bepaalde vissen wel slecht is.
Maar voor vogels durf ik je niet te zeggen
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 1:50 pm
Antonia
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Dit is dus een moeilijk vraagstuk Wink

Ik heb namelijk gehoord dat edels een soortgelijke
voeding nodig hebben als lori's Confused veel fruit ed,
dus dat lijkt mij juist het tegengestelde van meer vet Question Question Question
Bericht Donderdag 18 Mei 2006 2:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
marleen
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by jip & janneke
Oke,dan weet ik voldoende.

Ja,vond het eigenlijk wel een beetje vreemd.
Roebie kwam,stelde zich niet voor,schreef dat van die spirulina en palmnoten en liet niks meer van zich horen.

Blijven wij met de vragen zitten.

Ja ik vind het ook vreemd Sad
Daarna helemaal niks meer gehoord Sad
Bericht Vrijdag 19 Mei 2006 7:42 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb wat gevonden. Je kan de HPC geven, maar niet langer dan een half jaar achterelkaar. Daarna de Harrison's voor de Edel (High Potency Eclectus) Deze pellets zijn speciaal voor de Edelpapegaai gemaakt, daar hier GEEN spirulina in zit.
Bericht Vrijdag 19 Mei 2006 11:18 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:49 pm
  Berichten van afgelopen: