struikjes limon en kumquat(sinaasap.) eetbaar voor papegaai?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
floranne
Beginnende vlieger

struikjes limon en kumquat(sinaasap.) eetbaar voor papegaai?  Reageer met quote  

We kregen vandaag van iemand twee pracht struiken met citrusvruchten ("limon" en "kumquat"=sinaasappelachtige vruchten).
Onze Picou at onmiddellijk met heel veel smaak een kumquat (sinaasappel).maar we vroegen ons wel af of we het struikachtig boompje binnen konden laten ,want die takken zijn misschien giftig voor hem?
Kan iemand me daar informatie over geven a.u.b.?
Bericht Vrijdag 3 April 2009 6:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: struikjes limon en kumquat(sinaasap.) eetbaar voor papeg  Reageer met quote  

Oef dat is een lastige vraag. Over het algemeen mogen fruitbomen wel maar deze? Question
Bericht Vrijdag 3 April 2009 6:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Floranne, Picou is dacht ik ook een Kea gaaitje hé, misschien weet Kea het?
Bericht Vrijdag 3 April 2009 9:20 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
floranne
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ja dat is een goede raad.Heb juist een é-mail gedaan naar Kea.
Bericht Vrijdag 3 April 2009 10:26 pm
arnootje
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ten eerste als je een nieuwe plant koopt, moet je je natuurlijk afvragen hoe is deze gekweekt. Zijn daar veel bestrijdingsmiddelen aan te pas gekomen. Ik weet uit ervaring dat planten die voor de sier in huis staan, kuipplanten, kamerplanten, balkon of terrasplanten een nultollerantie hebben qua plaaginsecten. Dat wil zeggen dat de teler die deze planten kweekte behoorlijk heeft gespoten met vergif om zijn planten insectenvrij te houden.

In de Nederlandse (glas)tuinbouw is het in de sierteelt sector nog geen gemeengoed dat er biologische plaagbestrijders ingezet worden. Dit in tegenstelling tot de nederlandse groenteteelt sector waar al volop met nuttige insecten word gewerkt.

Mijn mening is dus laat je vogel aan geen enkele plant knagen of je moet weten dat je hem zelf heb gekweekt of ergens is gekweekt waar geen bestrijdngsmiddelen aan te pas zijn gekomen.
Bericht Zaterdag 4 April 2009 7:00 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Mocht Kea het antwoord weten, wil je het dan ook hier neerzetten? Very Happy Dan kunnen wij er ook wat van leren!
Bericht Zaterdag 4 April 2009 7:15 am
floranne
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

In de Nederlandse (glas)tuinbouw is het in de sierteelt sector nog geen gemeengoed dat er biologische plaagbestrijders ingezet worden. Dit in tegenstelling tot de nederlandse groenteteelt sector waar al volop met nuttige insecten word gewerkt.

Mijn mening is dus laat je vogel aan geen enkele plant knagen of je moet weten dat je hem zelf heb gekweekt of ergens is gekweekt waar geen bestrijdngsmiddelen aan te pas zijn gekomen.[/quote]

Heel nuttig dit te weten.Maar,kan dan achteraf door overvloedig gebruik van water (afwassen) niet ontdaan worden?(ik denk van niet , maar ik vraag het toch maar, want ik zal waarschijnlijk dan deze planten weg moeten doen.)

Een andere vraag , weet u ook iets over de Belgische tuinbouw? Gezien we héél dicht bij Nederland wonen, is het misschien beter groenten en planten voor "menselijke" compsumptie daar te kopen?
Rozenbottels in onze tuin , mag ik dan ook niet geven?Want , die zijn daar nog geplant door vorige eigenaars.
Weet u een plaats waar bv.paprika -plantjes (bio) kunnen gekocht worden?We hebben ooit zelf dit geprobeerd , maar deze stierf héél snel en onze bio-tomaatje hadden een ziekte.
We zijn echt op zoek naar bio-eetbare struikjes en boompjes voor Picou .
Bericht Zaterdag 4 April 2009 9:35 am
floranne
Beginnende vlieger

quote:
Originally posted by Sue
Mocht Kea het antwoord weten, wil je het dan ook hier neerzetten? Very Happy Dan kunnen wij er ook wat van leren!

Natuurlijk, maar dit zou nog eventjes kunnen duren, want Kea is opnieuw Papa geworden van een flinke dochter.(Hij zal het nu wel héél druk hebben.)

Net één dagje voor de geboorte heeft hij ons nog geholpen met raad voor Picou. (toen Picou zo kortademig was) Hulde! Veertje

Hij is echt een heel uitzonderlijke plichtbewuste vriendelijke, bekwame papegaaienkweker.
Bericht Zaterdag 4 April 2009 10:00 am
floranne
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Heb al antwoord van Kea!
Nee geen sierfruit geven !
Bericht Zaterdag 4 April 2009 10:50 am
arnootje
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Waar je bio plantjes kan kopen weet ik niet, maar als je gewoon wat zaad koopt kun je het zaaien en verder laten groeien.
Hoe de belgische tuinbouw is weet ik niet, maar ik denk dat die zich ook wel aan de regels van nederland kunnen meten.

Tja en rozenbottels en andere onkruiden en wilgentakken kun je natuurlijk altijd wel plukken. Maar kijk wel uit of er geen drukke snelwegen nabij liggen ivm uitlaatgassen.

Fruit en groentes wassen om het gif eraf te wassen dat is geen optie. Vaak zijn de gifstoffen al gebruikt voordat het fruit/groente eraan zat, dus de planten hebben de gifstoffen in de plant/vrucht zelf zitten.

Als je mijn verhaaltje zo leest kun je niks meer geven. Maar ieder is vrij om te kiezen wat je eet en wat je je gaaien te eten geeft. Hier krijgen ze alles, ik kijk er niet naar.
Bericht Zaterdag 4 April 2009 2:11 pm
vlindertje
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Op een franstalig dwergpapagaaienforum is er een vraag gesteld over mandarijn. Er wordt daar gezegd dat je zo min mogelijk sinusvruchten moet geven, omdat er iets in zit dat gaaien niet kunnen verteren, of dat slecht is voor hun spijsvertering.

Dat is wel jammer, aangezien mandarijn hier altijd een graag geziene snack was. Maar een heel klein beetje mag blijkbaar wel, dus komende winter mogen ze weer af en toe een partje delen.

In hoeverre het echt waar is weet ik niet, maar ik ga er met de hoeveelheden wel op letten. Denken
Bericht Zaterdag 4 April 2009 5:22 pm
arnootje
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Zo zou het ook slecht zijn als je appel voert voor dat ze in nachtrust gaan, dit zou gaan gisten in de krop.
Bericht Zaterdag 4 April 2009 5:38 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:49 pm
  Berichten van afgelopen: