|
|
|
Sarah
Moderator

Ik zou het niet weten Sue, moet nog kijken.  |
Dinsdag 7 April 2009 7:44 am |
|
|
|
|
Kea009
Fladderaar
|
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Kea: Ik ben het met je eens dat bepaalde groenten niet in hun leefgebied voorkomen. Weet jij misschien welke soorten fruit ze vooral eten? (De kragen??) En andere soorten? Ik meen dat inca's veel larven eten in het wild. Dit is het hoofdingrediënt van hun dieet.
Hoi Sue,
De kragen eten veel verse vruchten. Vooral palmvruchten van het genre Attalea fagifolia, Astrocarycum tucumoides en Astrocarycum tucumana) zijn hierbij belangrijk. Verder komen ook bessen, noten en groenten in aanmerking net zoals zaden, zonnebloempitten, trosgierst en groenvoer. Fruit (banaan,papaya,een soort granaatappel, vijgen, mango's...)
Het is absoluut nodig om de kraagpapegaai een zo’n gevarieerd mogelijke voeding voor te zetten. Ik ken een Braziliaanse biologe die daar ter plekke een kweekstation heeft en deze geeft de kraagjes een zaadmengeling voor parkieten dat ook wildzaad bevat zoals o.a. de milletsoorten en witzaad. Verder is er een uitgebreide keuze uit fruit en groenten. Kraagjes houden er niet van om op de grond gevoederd te worden.
Kea |
Dinsdag 7 April 2009 9:23 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Palmvruchten? Is dat hetzelfde als 'palmnoten' of is dat weer iets heel anders? Ik neem aan dat zonnebloemen daar ook niet groeien maar ik kan het mis hebben? (Welke soorten zaad eten ze in het wild?) Waar vervangen ze het in het wild mee als ik vragen mag? Of houden ze zich vooral aan die palmvruchten, noten & groenvoer?
Over het op de grond voeren: bedoel je dat ze niet graag op de grond wandelen om te eten? Scuttle wandelt namelijk heel erg graag over de grond. Hij zit er heel heel erg vaak. Of is hij gewoon een beetje vreemd?
PS Bedankt voor al deze info! Heel erg interessant om te lezen. Ik ben ook benieuwd of die vruchten verkrijgbaar zijn in Nederland. (palmvruchten) |
Dinsdag 7 April 2009 8:35 pm |
|
|
|
|
FranB
Eitje
|
|
|
Gisteren had ik het idee van broccoli hier op de site opgedaan en dacht "ok, vandaag eten we dus broccoli, kan Molly het gelijk even testen of ze het lekker vindt." Het was toevallig in de aanbieding bij de Bas en terwijl ik stond te koken, zat madame op haar geinproviseerde zitstok broccoli-blaadjes te knabbelen. Ze is er dol op. De gekookte broccoli vond ze wel interesant, maar ze heeft er vooral mee lopen spelen. Had waarschijnlijk niet veel honger meer. Ze pikt ook eerst de zonnebloempitten uit het voer en gooit de stukjes fruit uit de bak. Het lijkt mijn zus wel, die eet ook liever zonnebloempitten dan fruit . Ik heb ook mini maiskolfjes voor haar meegebracht. Op de verpakking stond, dat je die ook in de magnatron kon poffen. Dat heb ik dus gedaan en dat was me toch een feest. Maar dat mag ze maar een keer in de week hebben.
Nog even over die koolsoorten. Ik weet natuurlijk nog niet zo veel over gaaien en hoe hun darmen allemaal reageren op verschillend voedsel, maar ik weet wel, dat bij cavia's koolsoorten (behalve bloemkool) slecht waren, omdat ze daar gassig van worden en cavia's kunnen geen winden laten. Te veel gas kan dodelijk zijn voor die beesten. Ook voor konijnen is het alles met mate wat betreft koolsoorten, maar boerenkool gaat er bij Aagje altijd goed in. Bij konijnen is het met alles vers met mate anders krijgen ze plakpoep en dat is ook weer niet goed (en ziet er vies uit van achteren). Bij koolsoorten moet je geloof ik ook oppassen met nitraten, dus alles met mate en genoeg afwisseling.
Nog even een vraagje. Hoeveel groente geef je per keer aan een gaai? Een roosje? Ik heb geen idee. Ik moet nog aardig omschakelen van de hoeveelheden die ons konijn kan wegvreten (ze moet nodig op dieet, haar tuigje past bijna niet meer of het is tijd voor een nieuw tuigje) en wat gewoon is voor een gaai. |
Vrijdag 1 Mei 2009 9:46 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:49 pm
|
|
|
|
|