tomaat, klaver, en zonnebloem

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
vlindertje
Ervaren vlieger

tomaat, klaver, en zonnebloem  Reageer met quote  

Er zijn nou zoveel lijsten dat deze vraag vast al vaak gesteld en beantwoord is, maar omdat ik de antwoorden zo niet kan vinden komt hij hier opnieuw:

Is tomaat uit eigen tuin ok? Het is onbespoten en zonder bestrijdingsmiddel, puur zonlicht en regenwater.

Dezelfde vraag heb ik over witte klaver.

En tenslotte kunnen jullie hier mijn kleine zonnebloemen zien, de ene is zo'n 2 1/2 cm en de andere zo'n 8 cm dus niet groot.

http://www.fluffies.org/nl/dag.....p5257.html

Ik weet dat zonnebloempitten niet goed zijn, maar op de verwelkte bloem zijn ze nog niet helemaal volgroeid, ik vraag me dus af of ik de zonnebloem zelf (geen bestrijdingsmiddelen, onbespoten, puur zonlicht en regenwater) als speeltje mag geven om te laten mollen. De vraag is meer vanwege de steel en het groene gedeelte van de bloem.
Bericht Woensdag 2 September 2009 5:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: tomaat, klaver, en zonnebloem  Reageer met quote  

Tomaat mag volgens mij gewoon. Van de rest weet ik het niet zeker.
Bericht Woensdag 2 September 2009 6:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
CoeurSauvage
Net uit het ei

Reageer met quote  

Ik weet dat tomaat voor de meeste dieren giftig is (met name de zaadjes), dus hier geef ik ze voor de zekerheid gewoon geen tomaat.
Klaver en zonnebloem weet ik niet.
Bericht Woensdag 2 September 2009 7:38 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

bij ons krijgen ze alles. een stukje tomaat, en vooral de zonnebloem om te mollen is favoriet. daar hebben ze heel veel plezier van en als hij ook nog uit eigen tuin is en onbespoten etc dan helemaal. ga er maar voor. geef de tomaat eens in de week, mag best en anders haal je de zaadjes er gewoon uit en de rest geef je gewoon. bij ons, nogmaals krijgen ze alles en zonder problemen. integendewel, ze vinden het heerlijk.
Bericht Donderdag 3 September 2009 6:54 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb altijd geweten dat tomaat geen kwaad kan, hier krijgen ze het ook eigenlijk.
Van de rest weet ik het echt niet. Confused
Bericht Donderdag 3 September 2009 7:48 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Tomaten zijn beslist niet giftig. Wel de plant zelf maar de vrucht niet.
Erg gezond zelfs:
Een tomaat is rijk aan water, maar bevat nauwelijks meer dan 15 kcal per 100 g, bitter weinig dus. Ze bevat weliswaar weinig vezels, die geconcentreerd zitten in het vel en de pitten (verwijder ze dus niet!), maar wel veel zeer interessante microbestanddelen.
Ze is dan ook een echte kaliumbom en ook een rijke bron van fosfor en magnesium.
De mineralen voegen zich samen met de organische zuren, wat residu's oplevert met alkaliniserende (basische) eigenschappen. Vandaar dat de tomaat, ondanks haar zure smaak, bijdraagt tot het behoud van een goed zuur-basenevenwicht en op die manier de spijsvertering bevordert.
Met haar zurige smaak is de tomaat ook een geliefd aperitiefhapje. Ze stimuleert immers de spijsverteringssappen.
Ze is ook rijk aan oligo-elementen: ijzer, zink, kobalt, nikkel, fluor, borium, selenium, …

Een flinke dosis vitamines
Tomaten bevatten veel vitamines, allereerst vitamine C, waarvan het gehalte kan variëren van 10 tot 30 mg per stuk. De maximumhoeveelheid (20 mg en meer) vinden we terug in veldtomaten in volle seizoen (juni tot september). Dat is een aanzienlijk pluspunt, want de aanbevolen dosis vitamine C voor volwassenen bedraagt 70 mg per dag, en de tomaat is ongetwijfeld één van de meest geconsumeerde planten in België.
De tomaat is ook rijk aan bètacaroteen of provitamine A, een krachtige antioxidant waaraan de vrucht voor een klein deel haar rode kleur dankt. Ook de vitamines uit de B-groep zijn talrijk en rijkelijk vertegenwoordigd.

klaver: http://www.fluffies.org/nl/voe.....t2001.html

Mag dus ook

zonnebloem: voor katten giftig: http://www.kattenencyclopedie......p;pageid=8
Maar misschien bedoelen ze daar ook voorjaarszonnebloem want die gehele plant is waarschijnlijk ZEER giftig.
Doronicum orientale -Voorjaarszonnebloem: http://images.google.com/image.....zonnebloem
Bericht Donderdag 3 September 2009 8:21 am
vlindertje
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik veel mee! Veertje
Bericht Donderdag 3 September 2009 9:04 am
Ann
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

De vragen zijn al beantwoord Veertje , alleen nog even deze aanvulling : Tomaat behoort net zoals de aardappel, de aubergine en de paprika tot de nachtschadefamilie. Dat betekent dat enkel en alleen de vrucht zelf eetbaar is, het blad en de stengel zijn giftig en die mogen we nooit aan de vogels geven. Ook het ‘kroontje’ van de tomaat mogen we zeker niet vergeten zorgvuldig te verwijderen. Onrijpe tomaten zijn eveneens giftig door de tomatine die er in aanwezig is. Die stof verdwijnt gelukkig bij het rijpen van de tomaat.
Bericht Maandag 7 September 2009 2:20 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Bedankt voor je toevoeging Ann, is absoluut nuttig en veel mensen die het vast niet wisten (ik wist het niet van onrijpe tomaten bijvoorbeeld, al gaf ik ze gelukkig niet) Hulde!
Bericht Maandag 7 September 2009 2:22 pm
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Ook van mij bedankt voor deze belangrijke info Veertje
Bericht Woensdag 9 September 2009 8:54 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat van die onrijpe tomaten wist ik niet. Thanks Veertje
Bericht Woensdag 9 September 2009 11:00 am
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Ik wist het ook niet van de tomaten. Ik heb bio cherry tomaatjes. Bij de bioboer pik ik de kleintjes eruit en geef ze aan Spetter. Het kroontje zat er vandaag nog aan................nu weet ik dat er alles af moet.

Leerzaam topic.
Bericht Zaterdag 26 September 2009 2:26 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:50 pm
  Berichten van afgelopen: