|
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
| Voeding Ara Nobilis |
|
|
Hoi,
Sinds deze week hebben wij een 10 weken oude Ara Nobilis.
Gisteren heb ik "Exotic Nut Mix" van Versele Laga gekocht.
toen ik thuis de verpakking opende viel mij meteen iets op. Het hoofd bestanddeel zijn zonnepitten, gepofte mais en pompoen pitten.
Als noten zaten er 2 walnoten en een hoop pinda's in.
Is dit een goede voeding voor onze kleine?
Moet ik daar, buiten fruit en groente nog iets anders bij geven?
Ik heb ook JR Farm Wellness-Food online besteld.
Verder probeer ik hem Nutribird G14 en Roudybush te geven. |
Zaterdag 4 December 2010 11:50 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
uhm, pinda's zou ik niet geven ivm schimmels die in de schil kunnen zitten en waar jou vogel aan kan sterven.
heb je al eens pellets geprobeerd? daar zit alles in. en kan je vers fruit en groenten naast geven om alles binnen te krijgen wat nodig is. |
Maandag 6 December 2010 11:08 am |
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
Dat van die pinda's had ik al gelezen, dus die had ik er al uit gehaald.
Ondertussen is hij al zover dat hij zich alleen de zonnepitten eruit haalt.
Vanmiddag heb ik het voer weg gepakt en hem grote parkieten voer gegeven.
Van fruit en groente moet hij ook niks hebben.
Ik heb ander voer besteld.
Pellets heb ik ook, Nutribird G14 en Roudybush.
Nutribird pakt hij niet eens vast. Roudybush wel. Ga eens proberen in hoeverre ik hem eraan kan laten wennen. |
Maandag 6 December 2010 5:13 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Als je wilt dat je vogel pellets eet, zul je streng moeten zijn. Als ik hier de vogels de keus geef tussen lekker vet eenzijdig zaad en pellets, zullen ze kiezen voor het zaad(en dan met name de zonnepitten). Ik zelf vind een boterham met pindakaas ook lekkerder dan een bord gekookte broccoli...
Daarom krijgt Pipo 's ochtends een schepje zaad en pellets, pas als ook de pellets op zijn krijgt hij in de middag een lekkere noot en eventueel nog wat zaad en pellets. Cleo krijgt 's ochtends alleen pellets en groentes, als ze dat goed gegeten heeft krijgt ze wat zaad. Ik heb de laatste keer zelf mn zaad samengesteld, met als basis grote parkietenzaad, erdoorheen noten, wat eiervoer, gedroogd fruit, pellets die ik nog had. enzzzz
Voer waar pinda's worden gedaan vertrouw ik sowieso niet, een beetje vogelmerk weet dat dat niet wenselijk is. Het liefst gebruik ik biologisch zaad.  |
Maandag 6 December 2010 8:17 pm |
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
Bedankt voor de tip.
Op het ogenblik is hij z'n hele kooi aan het doorzoeken naar noten of stukjes noot die hij gisteren en eergisteren niet moest. Hij vertikt het op het ogenblik om zaad te eten. |
Maandag 6 December 2010 10:21 pm |
|
|
Laura B
Moderator

He? Eet hij ook geen zaad? dat vind ik wel gek... Hoe ging dat vandaag?
Pipo was een verstokte zaadeter, maar ook die heb ik aan de pellets gekregen, ik heb langzaamaan de hoeveelheid zaad afgebouwd en meer pellets gegeven. Het pellets opeten heb ik ook voorgedaan (gelukkig zijn ze niet smerig) |
Dinsdag 7 December 2010 9:31 pm |
|
|
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
Nee, hij eet absoluut geen zaad. Dat staat er al 2 dagen.
Ik heb deze morgen de kooi zuiver gemaakt zodat hij ook geen noten meer kan vinden.
Van ellende is heeft hij dan maar van het fruit gegeten wat er staat.
Ik heb vandaag het voer gekregen dat ik besteld had, JR Wellnes.
Er zitten weinig zonne pitten is, maar wel veel gepofte granen, weet niet precies wat het is. Het ruikt wel lekker.
Daar heeft hij zich meteen op gestort.
Toch ga ik opnieuw proberen om hem pellets te laten eten.
Misschien is het ook dat hij nog jong is, een week of 10. |
Dinsdag 7 December 2010 10:07 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Volgens mij was je gaaitje toch nog niet helemaal zelfstandig dan of zo of is het hem niet geleerd geweest voor je hem kreeg. Hoe gaat het nu?
Is het gewicht nog goed? Het gewicht geeft je een duidelijker beeld van de algemene gezondheidstoestand van je lieverd |
Dinsdag 14 December 2010 8:55 am |
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
|
|
|
quote:
Originally posted by Sarah
Volgens mij was je gaaitje toch nog niet helemaal zelfstandig dan of zo of is het hem niet geleerd geweest voor je hem kreeg. Hoe gaat het nu?
Is het gewicht nog goed? Het gewicht geeft je een duidelijker beeld van de algemene gezondheidstoestand van je lieverd
Hoi,
Ik wilde eigenlijk gaan schrijven dat het nog niet verbeterd is. Echter sinds 5 min. zit hij zi'n Zupreem pellets te eten
Ik heb gisteren van iemand een tip gekregen hoe ik hem iets laat eten wat hij normaal laat liggen.
Eet, of doe alsof je het eet. Hij zal nieuwsgierig zijn en het proberen af te pakken.
Dan eet hij het wel.
Ik heb hem gisteren paprika willen geven, maar hij moest er niks van hebben. Toen ik zelf een stuk at pakte hij het af en at het op.
Daar juist maakte ik mij een boterham en natuurlijk moest hij er weer bij zijn.
Ik gef hem toen steeds een pellet, die hij dan ook helemaal op peuzelde.
Wat z'n zaad betreft, niks hoor, hij weigert het te eten. Al eet hij 2 dagen niet.
Een groter probleem is z'n gedrag.
Hij is zo gefixeerd op mij dat ik niet de kamer kan verlaten zonder dat hij mij achterna vliegt. Meestal vind ik dit geen probleem, maar af en toe gaat dit gewoon niet. Ook als ik hem aan mijn vrouw of zoon geef, zal hij niet bij hun blijven als ik in de buurt ben.
Mij rest dus niks anders om hem in z'n kooi te zetten.
Dan begint hij echter heel nerveus door z'n kooi te klimmen, wat ik kan begrijpen. Ik reageer echter niet hierop.
Maar het wordt erger.
Hij begint zich nl zelf in z'n poot of vleugel te bijten. Hij hangt bv aan de tralies; pakt een poot vast en laat zich dan los, met het gevolg dat hij naar beneden dondert. Of hij gaat staat op de grond, pakt z'n poot vast en duwt zich dan vooruit.
Oftewel hij pakt zijn vleugel vast, valt om en begint te draaien.
De eerste keer schrok ik mij kapot. Het leek erop alsof de vogel aan sterven was, zo van die laatste bewegingen die hij dan maakt.
Nu ik weet dat hij zo waarschijnlijk aandacht zal trekken, reageer ik daar verder niet op.
Wel hebben ze mij gezegd dat dit gedrag voorbode van erger gedrag zal worden en ik zo snel mogelijk een 2e erbij moet nemen. Dat gaat donderdag gebeuren.
De kweker heeft er nog een zitten.
Men vertelde mij ook dat z'n kooi veel te klein zou zijn.
Kun jij of iemand dit bevestigen? Ik heb een kooi van 60x60x180. incl speeldak.
De vogel gaat alleen de kooi in om te slapen, of als we weg mmoeten.
Groeten, Dirk |
Dinsdag 14 December 2010 10:50 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
de kooi is een beetje klein ja ook al is het alleen maar om te slapen.
het is duidelijk dat hij heel erg op jou gefixeerd is. een tweede erbij nemen is geen garantie dat het dan over is, kijk daar mee uit.
wat je zou kunnen doen is dat de andere gezinsleden meer met hem bezig gaan zijn zodat hij ook aandacht aan hen besteed. sommige vogels zijn eenkennig, maar door training en veel met hen te doen kan het ook gewijzigd worden. hij roept nu dus echt om jou aandacht door zich zo te gedragen. misschien dat jou vrouw met hem kan gaan trainen. jij mag er dan niet bij zijn, omdat hij dan toch weer op jou gaat concentreren.
wordt moeilijk voor jullie maar daar komen jullie zeker wel uit.
en een vriendje erbij zetten is altijd leuk natuurlijk, maar nogmaals ga er nit vanuit dat het probleem dan opgelost is. |
Dinsdag 14 December 2010 1:56 pm |
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
Hoi Alexandra,
Bedankt voor je antwoord.
Ik had echt niet gedacht dat zo een kooi te klein zou zijn. Helaas hebben wij niet de mogelijkheid om een grotere te plaatsen.
Ik zal mijn vrouw de tip doorgeven
Zal hier de nodige veranderingen door geven.
Groeten, Dirk |
Dinsdag 14 December 2010 2:19 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Ik ben er zeker van dat je net niet goed doet door er nu eentje bij te kopen. Zeker niet zolang het gedrag niet minder of weg is want de ene doet de andere na en ga er aub nooit van uit dat ze samen kunnen. Mijn 2 gaaien kunnen samen, kroelen niet en willen mekaar enkel pijn doen als de ene naar de andere gaat dus liefde is het hier niet. Toch kunnen ze mekaar ook niet missen want de kooien staan naast mekaar en is er eentje ff mee douchen of zo dan is de andere niet op zijn gemak. Maar, samen spelen of zo in ondenkbaar hier met die 2.
Het nadoen is ook hier het geval, zowel leuke dingen als minder leuke dingen dus echt je gaai leren om met anderen om te gaan. Jij zelf uit de kamer gaan en de anderen er leren mee werken. Jij moet eigenlijk een klein beetje op de achtergrond gaan werken nu. Mijn grijsje wou niets van mijn man weten (ook al hadden we ons grijsje als baby) en tegenwoordig, hahahaha, hij ziet liever mijn man als dat hij mij graag ziet en hij komt van een fase waar hij mijn man te lijf ging. Dus, ook bij jou is dit mogelijk hoor. |
Dinsdag 14 December 2010 3:32 pm |
|
|
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
Ok,
Ik moet wel erbij zeggen dat beide vogels 2 weken geleden nog samen waren.
Normaal was deze vogel al verkocht, maar de koper had daarna van de koop afgezien. |
Dinsdag 14 December 2010 3:59 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Dat kan goed zijn maar toch is het geen garantie hoor. Ik wil je hoe dan ook niet ontmoedigen of zo, hoegenaamd niet, ik wil enkel wijzen op het mogelijke. Zelfs al zouden ze in het begin toch bij elkaar kunnen is het goed om erover na te denken of je indien nodig nog plaats kan maken voor nog een kooi want ze kunnen ook later nog uit elkaar moeten dat het niet meer klikt. |
Dinsdag 14 December 2010 4:12 pm |
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
Nu weet ik helemaal niet meer wat ik moet doen
Op een Duits papagaaien forum werd ik bijna levend gevild omdat ik het durfde maar 1 vogel te houden. Het gedrag van onze Chico vertoonde was voorbode voor grootste problemen als ik niet zo snel mogelijk voor een 2e vogel zou zorgen.
Dat onze Chico dan ook nog in een kooitje!!!! van 60x60x180 zat was al helemaal dier beulerij.
Het maakte ook niet uit dat hij de grootste tijd van de dag buiten de kooi door bracht. Het was al erg genoeg dat hij hierin moest slapen.
Nu hoor dat het geen garantie is dat zijn gedrag veranderd.
Ik zou normaal donderdag een broertje/zusje ophalen, waarmee hij altijd heeft samen gezeten en die nog niet verkocht is.
Wat moet ik nu doen. |
Dinsdag 14 December 2010 8:35 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:53 pm
|
|
|
|