|
|
|
Sue
Moderator

|
| Voeding van grasparkiet |
|
|
Ook van de site van Hooimeijer..
Voedingsadvies voor de (gras) parkiet.
Uitgangspunt is dat wij u er van overtuigd moeten zijn dat overschakelen naar de voedingen van Harrison’s op de langere termijn de beste keuze is. Het is veelal de enige manier om de chronische problemen op te kunnen lossen en herstel te bewerkstelligen.
Niet willen eten is meer stijfkoppigheid dan dat de vogel de voeding niet lekker zou vinden.
Zoals besproken mag een vogel ‘s nachts niet gaan slapen met een lege krop!!.
Per vogel als voeding gebruiken we voorlopig een kombinatie van:
· 2 theelepeltjes Harrison (Super) Fine evt een klein beetje zaad toevoegen.
· Een klain wit lepeltje juvenile/recovery poeder
( uiteindelijk niet meer geven dan helemaal wordt opgegeten en het zaad al snel helemaal stoppen)
Voeding spelenderwijs ook zelf eten en laten weten dat u het heel lekker vindt!!!
Voeding op een schoteltje strooien nog met wat zaadjes.
Gezonde versnaperingen zijn als extraatjes:
paardebloem, weegbree , takjes van berken, wilgen, fruitbomen, takjes cotoneaster met besjes enz.)
blad van paardebloem is gunstig vanwege de stofwisselingsproblemen van de lever.
U kunt gemakkelijk blad/, grashalmen, takjes e.d. in de diepvries bewaren om voor een langere tijd beschikbaar te hebben.. Grashalmen met graszaad zijn ook goed gedroogd te bewaren.
De voeding bij voorkeur niet in het voerbakjes maar op een schoteltje op de bodem van de kooi zodat de vogel echt moet zoeken/scharrelen. Ook een spiegeltje op de bodem waar de voeding op wordt gestrooid kan helpen bij het overschakelen.
Zoveel mogelijk twee maal daags eten geven. Zie ook de blauwe brief over omschakelen.
De eerste week is belangrijk. Als de vogels weigeren te eten, moeten we bijvoeren wat ze wel willen eten en het geleidelijk aan omschakelen. Nooit echt forceren!!
Het is gunstig om een lange “nachtrust” te garanderen waarbij vanaf 22.00 uur de kooi wordt afgedekt danwel in een logeerkamer wordt gezet tot de volgende morgen .
Regelmatig thee geven als drinkwater. Thee van, Tijm, paardebloem, Brandnetel, Kamille
Afwisselen met appelazijn (Reformwinkel) via drinkwater
Dagelijks een druppeltje van Biogarde/yoghurt via de voeding. |
Woensdag 8 Maart 2006 1:41 am |
|
|
millie
Kamikaze piloot
paardebloem blad gewoon distel ?? eet een gaaitje dat nooit van gehoord en mogen ze ook thee ?? |
Woensdag 8 Maart 2006 11:49 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
thee mogen ze de plant zelf, geef niet de gedroogde blaadjes en paardebloem kun je helemaal geven met bloem en al. was voor mij ook een verrassing hoor |
Woensdag 8 Maart 2006 11:52 am |
|
|
millie
Kamikaze piloot
jaa indd d8 dat je je konijn alleen zoiets gaf eten aga's dat ook of alleen groten gaaien |
Woensdag 8 Maart 2006 11:56 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Paardebloem is ideáál! Vooral als je een geen tijd/financiën hebt om iedere keer bergen groenten enzo aan te slepen. In paardenbloemblad zit ontzettend veel.
Wel eventjes uitkijken waar je plukt. (Of zelf verbouwen in een potje?) |
Woensdag 8 Maart 2006 1:15 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
haha ja indd wij hebbe altijd wel veel fruit en groente maar nooit echt aan gedacht om het gegeven want ik wist neit wat ze wel en niet mogen tuurlijk kreeg hij appel en manderijn enzo en sla maar meer denk ik doe maar niet maar wel leuk om dat allemaal ffies te lezen:D |
Woensdag 8 Maart 2006 2:58 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Weet je wat ook heel erg goed is Millie? De bláádjes van de broccoli. Die kleine blaadjes die je vást niet opeet! Daar zitten meer vitamientjes in dan in de roosjes/stammetjes! |
Woensdag 8 Maart 2006 4:21 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
goed om te weten:D kan niet meer wachten tot hij er is haha maar ik zal wel moeten  |
Woensdag 8 Maart 2006 5:08 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
quote:
Originally posted by Sue
Paardebloem is ideáál! Vooral als je een geen tijd/financiën hebt om iedere keer bergen groenten enzo aan te slepen. In paardenbloemblad zit ontzettend veel.
Wel eventjes uitkijken waar je plukt. (Of zelf verbouwen in een potje?)
Zelfs als je geen geld meer hebt om eten voor jezelf te kopen! Het is reuze gezond Maar lekkerder als t opgroeit onder een berg modder (molshoop)...molsla noemen ze dat. Lijkt dan een beetje op witlof, net zo bleek
De paardebloem vinden de vogels hier trouwens echt heeeell lekker!  |
Woensdag 8 Maart 2006 9:50 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ja! Het is ook goed voor mensen! In 'kijken met je handen' stond ook iets over paardenbladsla.
Molsla? Is dat wel dezelfde paardenbladsla? Wordt het daar witter van?!  |
Woensdag 8 Maart 2006 11:08 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Ja door gebrek aan licht, witlof kweken ze ook in t donker . Molsla is dus onderontwikkelt door de molshoop/modder die t licht tegen houdt Wist je dat je je in sommige landen konijnenblad in blik kunt kopen?  |
Woensdag 8 Maart 2006 11:54 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
nouu tommy zo erg is het gelukkig niet met me haha maar je weet nooi zal er aan denken  |
Donderdag 9 Maart 2006 11:34 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Oh dat wist ik dus echt niet, dat ze witlof in het donker kweken. Ergens wel begrijpelijk. Als ik mijn plantjes weg had gezet, zagen ze er ook zo mooi uit.
In blik?  |
Donderdag 9 Maart 2006 4:45 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:53 pm
|
|
|
|
|