voedisgschema

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
irene
Vlieger

voedisgschema  Reageer met quote  

Hee Laughing

Hier even een vraag van mijn kant, wat is de voedisgschema van jullie papegaai? ben extra geintresseerd in die van de grijze roodstaarten onder ons.

Hoe ziet het schema er per dag & week uit?

Ik heb hier
Pellets:
Harrison ( voor Chico)
Zupreem ( voor Diego)

Beide hebben ze een apparte voer/drink bak.
Chico ziet er sinds Zupreem er erg slecht uit, vandaar terug op Harrison vanaf deze week. Diego doet het goed op zupreem. En heb er nog een genoeg kilo's van liggen.

Verder:
Appelazijn
Palmolie
Rozijnen
Nootjes
Zaadvoer
Zonnebloem pitjes. ( 1x pw. tussen de pellets)
Fruit

Ik heb geen vast schema voor de week, maar zou die graag willen.

sowiso
2x zaad ( waarvan 1x met palmolie)
2x pw. appelazijn door water
Nootjes tussendoor
Rozijnen tussen de pellets

kan iemand me opweg helpen?
En hoeveel gram pellets ze eigenlijks nodig hebben?
Bericht Dinsdag 28 September 2010 3:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Pipo kun je qua grootte en voedingsbehoefte goed vergelijken met een grijsje, Cleo laat ik maar even buiten beschouwing.

acht uur 's ochtends: Pipo krijgt een schone bak met ca. 12 brokjes HPC, een handje bio zaadmengeling voor grijze roodstaarten, een stukje appel en wortel. De ene dag krijgt hij een theelepel kiemzaad, de andere dag bonenmengsel naar eigen recept, zeker een eetlepel. In de tiki takeout gaat een halve walnoot, in andere voederspeeltjes vaak nog een amandel en/of wat cedarnootjes. Hij heeft een kalkblok en krijgt af en toe palmolie, maar eet dit nog niet. 's middags gooi ik de restjes HPC weer in zn bak, of als hij alles op is krijgt hij nog wat lekkers, in de vorm van een nootje. Als tegen de avond al zn pellets op zijn (en dat is negen van de tien keer), krijgt hij weer een handje zaad met een paar brokjes verse HPC. Het zaad eet hij voor het slapengaan, de HPC vaak in de vroege ochtend.

Ik houd hier een vrij vast schema aan, hij krijgt iig 's middags of 's avonds geen zaad als de pellets er nog liggen en gooi ook de kruimels terug.... Ja Toen hij hier kwam at hij niks dan zaad, dus het is al enorm verbeterd, groentes missen nog in zn dieet, maar die eet hij gewoon niet, behalve de wortel en erwtjes. Daarom zijn bij hem de pellets in combi met de bonenmix en kiemzaad erg belangrijk en dat eet hij gelukkig super. Omdat hij zo veel en goed eet, krijgt hij ook gewoon het zaad elke dag...

Ik denk dat je qua groenvoer misschien wat meer variatie kan aanbrengen, elke dag naast de pellets iets van kiemzaad en groente/fruit of de bonenmix. Eens per week gekookt eitje... Ze mogen hier ook best elke dag wat zaad, zolang de pellets maar op zijn.
Een richtlijn is denk ik twee eetlepels harrisons (kijk eens op de verpakking, staat er wel op), maar Pipo eet er beduidend meer sinds de laatste maanden, die heeft ook een inhaalslag te maken denk ik dan maar. Cleo het bbtje eet er op een goede dag vier, maar die eet wel heel graag groentes....
Bericht Dinsdag 28 September 2010 8:58 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Joris mijn grijsje krijgt het volgende:

Bonenmix (verschillende bonen met daarbij veel groente en fruit erdoor, zie recepten Shi-Nay-Ne)

'S middags een heerlijk nootje.

's Avonds zaadjes.

Daarbij dan 1 keer in de week eivoer en als hij veel veertjes verliest, dan vaker.
Bericht Woensdag 29 September 2010 8:43 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik hou me ook vrij strak aan hun voedingspatroon. Ze weten precies wat ze wanneer krijgen hier en doen het daar erg goed op.

's morgens krijgen ze van mij hun gemalen harrisons omdat ze anders ermee spelen en er niet van eten. Door ze te malen eten ze ze wel goed allebei. Ik maal er de ene dag een amandelnootje onder, dan eens een cashewnoot, dan weer een andere, ... Zo is de pellet altijd een surprise voor ze. Ik doe er ook wel eens vruchtenpaté van Versele-laga onder, die vinden ze heerlijk. Maar, dit doe je met mate natuurlijk.

Tegen de middag krijgen ze dan hun verse voeding erbij omdat ze hun eerste honger dan stil hebben gekregen met de pellets. Ik neem 16 blokjes per dag pellets voor elk die ik maal.
Hun verse voeding is elke dag iets anders. Op 1 week hebben ze niet hetzelfde gehad, de week erna weer wel eens, zo breng je veel variatie in hun voeding.
Rond 15u krijgen ze hun kiemzaad, anderhalve theelepel per gaaitje. Zeker niet meer anders kunnen ze diarree krijgen.
Dan moeten ze wachten om nog iets te krijgen tot 's avonds. 's Avonds krijgen ze wat lekkere snoep (droge zaadjes) om heerlijk op te snoepen tijdens het TV-kijken want jaja, die pubers willen voor de TV eten, hihii.
Bericht Zaterdag 2 Oktober 2010 11:41 am
sweeth
Vlieger

Reageer met quote  

Hey, ik gebruik helemaal geen palmolie en zaadjes.. is dat een probleem? palmolie is niet nodig had ik nog aan Hedwig vd Horst gevraagt. Ik geef P.Picassotje in de ochtend een bakje met pellets in de middag groente en of/Fruit en in de avond doe ik meer pellets erbij (als het op is) Is dit wel een goede menu? meestal op zondag een gekookt eitje.. afentoe bruin brood..Na ik jullie menu voor jullie gaaitjes heb gezien wou ik het ff zeker willen weten Veertje
Bericht Donderdag 14 Oktober 2010 1:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou toch wel wat goed zaad gaan bijvoeren, veel gaaien vinden het erg lekker en het geeft ook wat afwisseling in het menu. In brood zit gist en zout, dus dat geef ik dan weer niet.... Wink Je zou ook eens kiemzaad kunnen voeren, dit is erg gezond en ook dit vinden ze vaak erg lekker.... Ja Voer je wel noten? Pipo eet geen palmolie, Cleo wel...., goed om te weten dat dat niet erg is... Wink
Bericht Vrijdag 15 Oktober 2010 6:45 pm
hennie
Net uit het ei

rico  Reageer met quote  

rico is nu 3 dagen hier,
hij of zij is 12 weken
ze kreeg nog elke morgen pap
ben nu aan het af bouwen
van 3 thee lepeltjes naar 2 smorgens
of moet ik ge lijk stoppen
ze vraagt er wel om
ze piept dan
ze eet wel zaad
krijg ook fruit
pruim vandaag appeltje aan stukjes
stukje peer
ze kan niet alles goed bijten
heb hier nutribird staan mee ge kregen van de kweker
a19 die zijn te groot als ik ze laat weken eet hij ze wel van het lepeltje
wat kan ik het beste doen voor mijn rico
wil wel het beste voor hem of haar gr hennie
Embarassed
Bericht Maandag 15 November 2010 8:42 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

je kunt ze best een poosje blijven weken, voeg gewoon telkens wat minder water toe zodat ze steeds wat harder worden. Probeer ook het lepeltje achterwege te laten, maar bied aan vanuit een voerbakje. Je kunt eerst natuurlijk wel met een lepeltje voeren, maar lepel dan uit het bakje en zet het bakje voor de neus van je vogel. Ik zou niet zomaar met pap stoppen als ze daar nog om vraagt, laat haar iig een voeding per dag naar behoefte eten, de rest van de dag kan ze dan ander voer leren eten. Cleo at de pap zelf uit een bakje... Uiteindelijk geven ze vanzelf aan geen pap meer te willen, dan kun je het afbouwen en stoppen
Bericht Dinsdag 16 November 2010 8:01 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:54 pm
  Berichten van afgelopen: