|
|
|
SonjaK
Eitje
| Voer vraag... |
|
|
Zoals sommigen van jullie misschien wel weten van de bonte boertjes club heb ik sinds anderhalve week een bbtje. Het is voor mij de eerste vogel, heb zelfs nooit een parkiet ofzo gehad, dus dan kom je toch wel dingen tegen waarvan je je afvraagt of je ze goed doet, of misschien anders moet doen.
Fransie is nu ongeveer 12 weken, best nog wel jong dus,
al eet hij goed zelfstandig. Misschien een hele rare vraag, maar hoe weet ik of hij voldoende
eet? Voor mijn gevoel eet hij echt heel erg weinig, maar het is natuurlijk ook maar een kleine
vogel.
Als ik bij de kooi kom gaat hij als een baby met zijn snavel open zitten en van die rare geluidjes
maken die op mij overkomen als schooien om eten. In het begin gaf ik hem dan wat, maar nu zet
ik hem bij zijn voerbak en dan gaat hij wel eten. Maar uit zichzelf gaat hij er volgens mij niet zo heel
vaak bij.
Ik heb nu een bakje met een klein beetje zaad in de kooi hangen, en op zijn favoriete plekje een bakje
met pellets (wagner, gekocht bij happybird), in het begin verkruimelde hij zijn pellets heel erg, maar
momenteel heb ik wel de indruk dat hij ze gewoon eet, want hij pakt ze echt in zijn pootje en knabbelt
er dan van.
Hij kende helemaal geen pellets, de kweker waar ik hem heb gekocht is heel fel tegen pelletvoeding
en voert nog echt op de ouderwetse manier met eivoer en alles erop en eraan. Nu maak ik elke dag wel
nog een klein beetje eivoer, de ene dag eet hij daar veel van, de andere dag bijna niets, maar ondertussen
vraag ik me wel bijna elke dag af of hij genoeg heeft gegeten, en of ik iets zou moeten veranderen.
Hij krijgt elke dag wel een stukje wortel of banaan of kiwi, maar verder eigenlijk geen groenvoer tot nu toe,
ook weer meer uit twijfel of ik er goed aan doe om het hem te geven. Gisteravond was ik bv spitskool aan
het koken, en dan denk ik echt "zal ik hem een stukje geven, of zal ik niet", heb het niet gedaan want meende
me te herinneren dat het voor kippen slecht is om ze kool te voeren, schijnen ze gasvorming van te kunnen krijgen,
maar goed, een gaaitje is natuurlijk geen kip...... Hebben jullie advies? En kunnen jullie me eens vertellen wat je je gaaitje allemaal geeft?
En als Fransie elke dag toch wel een aantal pellets eet, moet hij dan nog extra vitaminen hebben?
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen, Fransie oogt vrolijk en gezond, maar zoals ik al zei, ik vraag me wel elke
dag af of hij voldoende voer krijgt en of ik het wel goed doe.
Groetjes Sonja |
Donderdag 26 Mei 2005 8:46 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Voer vraag... |
|
|
Hoi Sonja!
Ik voel vaak aan de krop, of er wat in zit. Je kan dan harde (of zachte) dingen voelen als ze gegeten hebben.
Wat weegt Fransie? Heb je een digitale weegschaal?
Misschien is het handig om zo zijn gewicht te 'monitoren'..
Ik weet eigenlijk niet tot welke leeftijd ze om voer bedelen, maar kan me goed voorstellen dat hij nog wel graag gevoerd wil worden.
Misschien kan je hem afleiden als hij om voer bedelt, en dan iets laten zien & een opdrachtje geven? (En 'm daarna belonen met wat te eten?)
Zo krijgt hij zijn eten niet 'op commando' als je begrijpt wat ik bedoel, maar om zijn 'goede' gedrag.
Hoeveel pellets geef je hem? Een hele bak vol?
Als je een klein laagje geeft (meerdere malen per dag?) dan zal hij ws minder gaan verkruimelen.
Veel kwekers zijn tegen pelletvoeding..
Ik ben van mening dat pellets juist goed zijn.. En, het is ook nog gemakkelijk. Je hoeft je geen zorgen te maken als je een dag niets extra's geeft.
Worteltjes zijn erg gezond! Banaan zou ik niet te veel geven. Het is maar een klein vogeltje, en ze hebben dus ook maar weinig nodig.
Fruit schijnt ook te gaan gisten (?) volgens Hooimeijer. Niet te veel dus.
Heb je al eens gedacht aan paardenbladsla? Da's goedkoop en erg goed!
(Wel eventjes wassen voor gebruik en niet plukken naast een snelweg of bij een hondenuitlaatplaats)
Ik weet niet hoe het met spitskool zit. Ik eet het bijna niet, dus hier krijgen ze het niet. Maar gekookt moet het toch wel kunnen?
Hier krijgen ze als hoofdvoer Harrison pellets. (Ik heb voor deze pellet gekozen omdat 'ie biologisch is)
Daarnaast krijgen ze juvenile (Da's het handopfokvoer van Harrison) waar minder water aan toegevoegd is.. (Zodat het een soort balletje wordt)
Vinden ze geweldig!
Ook krijgen ze als versnapering noten: vooral macadamia.
Verder krijgen ze broccoli, andere groenten, warme maaltijden (beak appetit enzo, niet te vaak!) kiemzaad en meer van dit soort dingen.
Ook krijgen ze af en toe wat als ik aan het koken ben: Een stukje knoflook (Wat meer als speeltje dient) en meer van dit soort dingen.
Ik zou geen vitaminen geven, maar da's persoonlijk. Je kan ook overdoseren, en da's echt niet goed!
Ook schijnen vitaminen als ze langer 'staan' reststoffen te vormen die erg slecht zijn voor je gaaitje. (Ik doel op vitaminen in water)
(Wie weet hier meer over?) |
Donderdag 26 Mei 2005 9:13 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:54 pm
|
|
|
|
|