Vraagje over kleinere Harrisons

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Sarah
Moderator
Moderator

Vraagje over kleinere Harrisons  Reageer met quote  

Joske krijgt nu de Harrisons High Potency. Maar omdat ik er hem meer wil laten van eten plet ik ze ook onder zijn fruit en probeer ik ze dus ook kleiner te maken om ergens in te verstoppen, speelgoed en zo. Alleen zou het makkelijker zijn mocht ik kleinere Harrisons kunnen kopen om te verstoppen maar die dan wel even goed voor hem zijn en waardoor hij toch evenveel vitaminen en zo binnenkrijgt. Het is dus vooral mijn bedoeling zijn zaadjes (die hij als hoofdvoeding ziet) te gaan ruilen met zijn Harrisons en Harrisons zijn hoofdvoeding te maken. Ook omdat hij zijn zaadjes niet meer zo zo uit zijn bakje kunnen gooien zoals hij nu doet, hij doet het echt om mij te testen, dat is als duidelijk ondertussen.
Maar goed, mijn vraag is dus, kan ik hem kleinere pellets van Harrison aanbieden, die passen overal beter in zonder dat hij voedingsstoffen moet missen dat hij nu wel krijgt uit de High Potency coarse? Want door die High Potency Coarse elke dag te staan halveren krijg ik blaren op mijn handen en verlies ik automatisch veel van zijn pellets, brokkelen af of springen in het rond.
Met kleinere kan ik ze verstoppen in zijn speeltjes, waar ik maar wil. Rolling Eyes
Bericht Zondag 20 April 2008 8:17 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Vraagje over kleinere Harrisons  Reageer met quote  

Hmmm je kan wel de kleinere Harrisons nemen maar die is echt anders van samenstelling. Er zitten meer vitaminen in en minder vet. (HPF)
Kan je de zaadjes evt per pakje inpakken? (Drie zonnepitjes in een papiertje ofzo? En dan in een speeltje proppen?)
De kleine Harrison pellets zijn wel héél veel kleiner hoor. Het zijn meer korreltjes dan echt pellets.

De grote pellets kan je ook verstoppen. Very Happy Ze gaan bijvoorbeeld in het rad van fortuin van Joske. Of in dat groene ding wat ik aanwees. Je kan ook zo'n doorgesneden cocosnoot pakken (twee helftjen op elkaar) en daar ingepakte pellets instoppen. Om ze te 'leren' om ingepakte dingen open te maken, kan je er eerst iets héél lekkers in doen. Als je een moeilijk bereikbare plaats (opgehangen voerspeeltje) interessant wil maken, dan kan je er eerst hele lekkere dingen in stoppen. Ze kijken er dan iedere keer in. Laughing
Bericht Zondag 20 April 2008 8:29 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Joske kan best die ingepakt dingen nemen maar verspilt het vooral, ook met zijn favoriete noten doet hij dit. Het gaat hem hier vooral over vinden en net iets minder over opeten. Doe ik vaak met propjes met lekker in een toiletrolletje steken of zo. Hij heeft ze zijn rooster inhangen natuurlijk. Gevallen is pech gehad.
Die cocos heb ik ook, die vindt hij zalig om Tarzan op te gaan spelen. Dus ik kan het wel proberen met de cocosnoot maar vrees een klein beetje voor het eruitvallen van zijn buit. Maar proberen doe ik in elk geval.
Ik heb ze nog niet proberen te steken in zijn groene doolhof waar je het over hebt dat ik hier ook heb voor hem want ik meende dat die bleven steken en er te groot voor waren. Maar ook dat ga ik uittesten.
Voor de rest probeer ik het nog ff uit. Ik hoopte op dezelfde samenstelling van de kleinere pellets omdat hij ze dan beter kon eten, volgens mij beter voor hem, kleiner lijkt mij voor hem beter, hij bijt de grote middendoor en wat in zijn bekje zit eet hij op maar de rest is verloren.
Bericht Zondag 20 April 2008 8:38 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ah.. Die propjes zijn natuurlijk ook super! Very Happy Daar moet hij al harder voor werken. Wel jammer dat het soms op de grond valt, tussen het rooster door.
Gelukkig is Joske geen kaketoe, want die gooien dingen vaak eerst op de grond, waarna ze op de grond springen en alles daar gaan opeten.

Kan je onder de speeltjes waar je voer in stopt geen plaatje acryl leggen? Zodat het daar opvalt?

Als je de kleinere pellets (sommige zijn belachelijk groot) in z'n rad stopt is het geen probleem. Very Happy

Helpt het niet als je Joske een keer minder eten geeft? Dan heeft hij één keer een beetje honger maar misschien zet dit hem aan om wat zuiniger te doen?
Bericht Zondag 20 April 2008 9:13 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat je eventueel ook kan doen, is de HPC in een theedoek doen en met de hamer er een keer op slaan. De grotere stukjes in een bakje en het verkruimelde door zijn fruit. Die kruimels plakken wel aan het fruit en zo krijgt ie het automatisch binnen.

Sammie en Moos krijgen de Fine, daar blijven ook altijd heel kleine kruimeltjes van over die ik de volgende dag weer door het fruit roer. Zo gaat alles toch op. Wink
Succes !!!
Bericht Zondag 20 April 2008 9:37 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Esjo, bedankt voor de tip maar ik plet ze nu sowieso al onder zijn fruit omdat hij er meer binnen zou krijgen maar ik zoek ook manieren om hem er bewust meer van te doen eten. Wink
Bericht Zondag 20 April 2008 9:45 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Embarassed niet goed gelezen, sorry Embarassed
Heb je samen eten al geprobeerd? Ze zijn best lekker Very Happy
Of met arabische gom met wat geplette of hele stukjes een balletje maken.
Bericht Zondag 20 April 2008 10:02 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Met die arabische gom nog niet nee, samen eten wel. Als ik eet en hem aanbied dan neemt hij het wel maar vindt het lolliger mij te zien eten.
Waar kan ik eigenlijk die arabische gom vinden? Kan ik misschien wel leuke dingen mee doen. Maar ik moet blijven rekening houden met zijn rooster wat erin ligt want die laat ik er toch liever in. Rolling Eyes
Bericht Zondag 20 April 2008 10:28 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

www.tinley.nl en dan de tinley winkel aanklikken.

Het gebruik is best heel zuinig dus doe je er wel lang mee. 't is wel een geklieder maar wel leuk. Heb er ook ergens wel een dagboekpagie van. Zal even zoeken
http://www.fluffies.org/nl/dag.....p2617.html
Bericht Zondag 20 April 2008 10:32 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Esjo, bedankt voor de link. Ook die van je dagboekpagina. Ik ga die gom zeker eens bestellen maar zal eerder in mei zijn. Nu ff niet maar komt er zeker.
Kan je echt wel leuke dingen mee doen zie ik. Ik heb die link ook direct opgeslagen onder mijn favorieten. Wink Laughing
Bericht Zondag 20 April 2008 11:16 am
fer
Vlieger

Reageer met quote  

Heb eigenlijk hetzelfde "probleem" als Sarah ook hier worden veel pellets verpild als ik zie wat er onder in de kooi ligt, is meer als de helft van wat ik in het bakje heb gedaan.
Hetzelfde met fruit en groenten als het grote stukken zijn nemen ze er een hapje van en laten de rest vallen en pakken weer een nieuw stukje om ook daar weer een hapje van te nemen en weer te laten vallen.
Het helpt als ik het echt heel klein maak, een klein beetje om die verspilling tegen te gaan. Maar de groenten en het fruit vind ik niet zo erg, is niet zo kostbaar, maar de pellets vind ik wel zonde en ook te duur, want als ze dus steeds meer als de helft uit hun bakje gooien, betekent dat, dat ik meer als een halve zak pellets weggooi, en daar zijn ze te duur voor.
Bericht Maandag 21 April 2008 8:03 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Sarah, je kan evt de pellets fijn maken door ze in de keukenmachine te stoppen. Very Happy Dat doe ik hier voor de grootste knoei-aap: Wheezy! Laughing

Probeer ze eens wat minder eten te geven. Zo leren ze ook zuinig doen.
Bericht Maandag 21 April 2008 8:08 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Sue, ik heb ze ook inderdaad al in de keukenrobot(machine) gedaan maar als ze dan meer poeder zijn dan korrel zeg maar dan eet hij er helemaal niet van tenzij ik ze onder zijn fruit meng. Lastig kereltje hoor.
Ik heb wel ondertussen andere kommetjes gezien op een site maar die moeten nog heel ff wachten. Ik wil dan ineens verschillende dingen bestellen van die site maar wou dan toch wel ff je assistentie vragen als je dat niet erg vindt. Embarassed Het is een amerikaanse site en heb in alle eerlijkheid nog nooit besteld in het buitenland Embarassed . En zou dan wel ff wat hulp kunnen gebruiken maar dat is nog niet voor deze week hoor als je begrijpt wat ik bedoel.
Bericht Maandag 21 April 2008 9:38 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat een lastig kereltje. Misschien een beetje verwend? Laughing
Met welke site heb je m'n hulp nodig? Smile
Bericht Zaterdag 26 April 2008 9:05 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik moet hem even terug gaan zoeken vrees ik, ben zo druk bezig de laatste dagen. Maar het is niet voor de eerste 2 weken hoor Sue dat ik daar bestel, pas daarna.
Bericht Zaterdag 26 April 2008 11:37 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:55 pm
  Berichten van afgelopen: