|
|
|
Sue
Moderator

|
| Waarom papegaaien pepers kunnen eten |
|
|
quote:
Originally posted by PeCe
Het heeft minder met het speeksel te maken, maar meer,
wat ik "toevallig?" ook als eerste noemde
, te maken met de smaakpapillen. Een papegaai heeft er beduidend minder dan de mens. Hierdoor proeven ze de sterke en scherpe smaak van pepers niet. Doordat de vogels van de pepers geen branderige smaak overhouden, kunnen ze in de natuur ook zorg dragen voor verspreiding van de diverse zaden van de pepers. Navolgend twee stukjes over de smaak papillen.
Pepers en vogels op vegatopia
Vogels vinden de pepertjes helemaal niet scherp, maar ze hebben dan ook geen smaakpapillen die gevoelig zijn voor capsicaïne, de stof die het brandende gevoel veroorzaakt. Daarmee kunnen ze de vruchten van de peperplant eten en de zaadjes verspreiden.
Pepers en vogels op het wetenschapsforum
Trivia: capsaicine "past" niet op de nocireceptoren van vogels. Je parkiet snoept van spaanse pepers alsof het snoepgoed is. Dit is wellicht weer een voorbeeld van evolutie; vogels eten de zaden, poepen ze weer ver weg ergens anders uit en zo komt de peper als zodanig nog eens ergens waar ze via muizen niet komt
(Met dank aan PeCe) |
Zondag 2 December 2007 1:42 pm |
|
|
Diiana
Beginnende vlieger
Zijn pepers ook gezond? Weet iemand dat? |
Zondag 2 December 2007 1:45 pm |
|
|
Linde
Vlieger
Paprika's zijn relatief gezonder dan fruit, en volgens mij zijn pepers een soort paprika's.. dus volgens mij erg gezond! |
Zondag 2 December 2007 4:25 pm |
|
|
|
|
Diiana
Beginnende vlieger
Er zit veel vitamine C en B in pepers. Maar het lijkt me niet gezonder als fruit??? |
Zondag 2 December 2007 5:27 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Er zit geen/ weinig suiker in pepers, dus in die zin lijkt me het wel beter dan fruit...weinig brandstof, maar veel vitaminen. In fruit zit vaak minder vitamines dan in groente en meer suiker... |
Zondag 2 December 2007 6:35 pm |
|
|
Diiana
Beginnende vlieger
Er zitten ook best veel koolhydraten in pepers (paprika juist weinig, heb het over rode, groene, spaanse pepers..), net zoveel als in fruit en in sommige pepers juist meer dan in fruit. Dus volgens mij zitten er best veel suikers in pepers? |
Zondag 2 December 2007 7:18 pm |
|
|
|
|
Linde
Vlieger
|
|
|
Ik pak even mijn binas erbij........ wat staat daar veel in heh..
(Dino heeft er inmiddels ook maar even in gepoept, volgens mij vindt ie het geen leuk boek) Ik maak voor elke vitamine wel even de top 6 van gezonde dingen:
Vitamine A-activiteit:
1- Boerenkool
2- Gekookte worteltjes
3- gekookte Prei
4-Rauwe tomaat en gekookte spinazie
5- Gekookte andijvie
6- rauwe of gekookte groene
paprika
Fruit heeft een veertigste van paprika ongeveer, paprika een tiende van boerenkool
Vitamine B:
Dat zit alleen maar in dingen met zuivel, yoghurt en boter enzo. En in beschuit.
Vitamine B1:
1- Gekookte aardappelen
2- Brinta
3- Beschuit
4- Bruinbrood
5- Gekookte Erwten
6- Tuin/bruine/witte bonen
In paprika weinig, vergelijkbaar met fruit
Vitamine B2:
1-Boerenkool
2-Doperwten gekookt
3-Spinazie gekookt
4-Spruitjes gekookt
5-Tuinbonen gekookt
6-Ongezouten pinda's
In paprika zit 2 keer zo veel als fruit
Vitamine C
1-Groene rauwe paprika
2-Gekookte spruitjes
3-Aardbeien
4-Sinaasappel
5-Bloemkool
6-Boerenkool
Banaan heeft een zevende van paprika, appel heeft de helft van banaan.
Er zitten heel veel mineralen (natrium, kalium, calcium en ijzer) in de groene groentes. Ook wel in fruit, maar minder.
En wat betreft koolhydraten (=suikers), bij paprika, tuinbonen, boerenkool, andijvie, bloemkool ligt dat rond de 3 g/100g, bij andere bonen en erwten rond de 15, bij banaan is het 20, appel 12, aardbei 5, sinaasappel 11.
Dus paprika heeft meer vitaminen en minder suikers. Maar ja, ook suikers zijn nodig toch? Het gaat toch wat om de variatie lijkt me. Maar ik vonnet wel verrassend dat boerenkool zo gezond is! |
Zondag 2 December 2007 8:55 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hmmm vraag me af waarom broccoli er niet bij staat? (Bij A?) Ik meen dat dat de groente is met de meeste A, of iets waar uit A wordt gemaakt.  |
Zondag 2 December 2007 9:40 pm |
|
|
Linde
Vlieger
Die staat niet in de tabel in de binas
Er staat onder de tabel dat de gegevens afkomstig zijn van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding, Den Haag, 1996, uit de Nederlandse Voedingsmiddelentabel. Er is vast wel een volledige te krijgen, mocht je dat willen! |
Zondag 2 December 2007 9:45 pm |
|
|
|
|
Diiana
Beginnende vlieger
quote:
Originally posted by Linde
Dus paprika heeft meer vitaminen en minder suikers. Maar ja, ook suikers zijn nodig toch? Het gaat toch wat om de variatie lijkt me. Maar ik vonnet wel verrassend dat boerenkool zo gezond is!
Ja, maar hoe zit het met pepers? Paprika heeft een hele andere voedingswaarde dan alle pepersoorten. |
Maandag 3 December 2007 5:59 am |
|
|
Linde
Vlieger
Dat weet ik niet, maar volgens mij zijn paprika en peper wel aardig vergelijkbaar, toch? |
Maandag 3 December 2007 10:21 am |
|
|
Linde
Vlieger
Je hebt gelijk, het is anders,
Gevonden op internet:
Voedingswaarde per 100 g
Rode peper
105 kilocalorieen
3,5 g eiwitten
9,5 mg koolhydraten
1,5 g voedingsvezels
120 mg Vitamine C
Groene paprika:
15 kilocalorieën
1,1 g eiwit
2,6 g koolhydraten
2,0 vezels
150 mg vitamine C
0,5 mg ijzer |
Maandag 3 December 2007 10:30 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Voedingswaarde rode paprika per 100 g
energie 20 kcal, koolhydraten 5 gram, eiwit 1 gram, vitamine C 100 mg, caroteen 0,70 mg, vitamine B1 0,03 mg, vitamine B2 0,07 mg, calcium 25 mg, ijzer 0,4 mg |
Maandag 3 December 2007 2:16 pm |
|
|
Diiana
Beginnende vlieger
Paprika is blijkbaar aardig gezond! Ga morgen toch maar eens paprika kopen voor m'n vogeltjes  |
Maandag 3 December 2007 7:36 pm |
|
|
Linde
Vlieger
Ik heb me ook wel eens laten vertellen dat vogels met rode of roodachtige veren, roder worden door rode paprika. Weet iemand of dat waar is? |
Maandag 3 December 2007 11:42 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:58 pm
|
|
|
|
|