|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
| Wat is het dagelijks menu van jouw papegaai? |
|
|
Misschien ben ik liever lui dan moe (weet het wel zeker), maar zie geen topic over ieders dagelijks menu voor hun papegaai.
Maar het lijkt me leuk, maar vooral handig en praktisch, dat mensen hun dagelijkse menu van hun papegaai met elkaar delen.
(Even Sue eren : Aanleiding was haar vraag enige tijd geleden, wat betreft Raja's verenpak, wat haar dagelijkse menu is.... EN dat Joyce (ook Joyce even eren ) en ik het erover hadden dat sommige vogels niets aan vitamines krijgen en een prachtig verenpak hebben)
Opmerking admin: Kijk hier even voor het overzicht: http://www.fluffies.org/nl/flu.....ry_id=3700 (Met dank aan Esc_f_ny)
|
Maandag 3 Maart 2008 7:45 pm |
|
|
Titi's mama
Vlieger
Helaas moet ik toegeven dat Titi's menu bar slecht is. Hij krijgt zaadjes, HEEL af en toe groenten en fruit (nou ja, hij krijgt het elke dag, maar hij eet het bijna nooit op) en vers water. Ik geloof niet dat hij verder nog iets krijgt. Ja, dingen snoepen van mijn bord en een snoepstokje af en toe in zijn kooi (en sepia en kalk en kiezel enzo), maar verder niet. Titi heeft wel een prachtig verenpakje, vol, glanzend en fel gekleurd.
Joe krijgt nog pap, 's middags en 's avonds. 's Ochtends krijgt hij eivoer met groenten of fruit, nutribird pellets (knoeipellets) en African Mix zaadmengsel. Hij heeft nog geen geweldig verenpak, maar hij zit ook nog niet helemaal in de veren, vandaar... |
Maandag 3 Maart 2008 8:54 pm |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Thanks Titi's mama. Ik moet eerlijk zeggen dat je via de smulcontest behoorlijk hebt verraden dat Titi toch ook wel erg van de spaghetti en de gehakt is... Dusss...
En om aan te sluiten op je verhaal. Daarom heb ik dit topic ook geopend. Misschien duidelijker als jullie dit commentaar van mij lezen. Gaat dus uiteindelijk om de laatste vraag in het verhaal. http://www.fluffies.org/nl/vie.....p;start=30
EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID MENSEN: Ik wil echt niet betweterig overkomen hoor!!!! JUIST dingen samen delen.
Jaaa, en dus n.a.v, van Titi's mama's verhaal en het gesprek van Joyce en mij:
Misschien zelfs beter: Wat is het dagelijkse menu EN de gezondheid van jouw gaai (vogel)?? |
Maandag 3 Maart 2008 9:10 pm |
|
|
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
voel me vereerd jen
oke coco krjgt
als hoofmenu pellets van harissons(sinds kort dit was eerst nutribird)
dan krijgt ie als zn 'ontbijt' drie pitjes een walnoot evt een cedernootje
en dan verschillende soorten groente en fruit dit is elke dag verschillend!
en daarnaast krijgt ie ook af en toe eens wat macaronie wel speciaal gemaakt voor hem.
en bij het avond eten krijgt ie ook wel eens een stukje vlees ofzo
coco zn gezondheid is als het goed is goed nu!
de va was zelfs heel erg tevreden met zn verenpak!!!  |
Maandag 3 Maart 2008 10:10 pm |
|
|
esjo
Moderator

Herman (BB)
Standaard pellets Harrisons
Tussen 12.00 en 13.30 fruit en groente
Ligt aan wat we eten anders rond 17.00-18.00 nog wat groente en een heel klein beetje zaad (voor de lekker )
Verder met oefenen pijnboompitjes, als ik wegga een pitje.
Af en toe een halve walnoot, stukje vogel donut dat soort dingen.
Herman lijkt super gezond, is actief en zit strak in zijn veren 
Laatst aangepast door esjo op Maandag 3 Maart 2008 10:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
Maandag 3 Maart 2008 10:30 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hoi hoi, ben hier ook even om onze kleine zijn menu eens te laten horen.
Wel, Jos eet elke dag Harrison's pellets, zijn zaadmengeling en elke dag groenten en/of fruit. Hij krijgt ook zijn notenmengeling wat hij mag hebben om de paar dagen. Elke week krijgt hij 1x calci-lux in zijn drinkwater. Voor de rest is zijn jodiumsteen, sephiaschelp en dat andere, ben de naam ff kwijt, de kleine steentjes voor zijn vertering. Ja, je weet wel, die dingen heeft hij altijd ter beschikking. Trosgierst krijgt hij ook dikwijls maar qua voeding kan dit niet echt tellen en dan nog zijn pijnboompitjes om mee te oefenen.
Voorlopig heb ik nog geen klagen gehad van zijn verenpak maar op dit moment is hij begonnen aan zijn rui-periode, dus is het nog wat afwachten hoe hij daar zal uitkomen.  |
Maandag 3 Maart 2008 10:32 pm |
|
|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
|
|
|
Hmmm.... tot nu toe lezen we qua pelletsalleen nog maar Harrisons he....
Denken jullie eens even mee.... Want ieder vertelt zijn verhaal en het verschilt natuurlijk per vogel wat ie eet, maar nu ik jullie verhalen zo lees, zou ik toch wel eens willen weten hoe dit verhoudingsgewijs zit.
He, zoals zinnen als 'elke dag groente/fruit'. Welke dan, en hoe vaak varieer je, en hoeveel is het ten opzichte vande rest van het voer.
Sorry hoor. En we kunnen het honderd keer zeggen, er bestaat geen vaste hoeveelheid of verhouding. Maar toch on-ge-veer...
Bijvoorbeeld: Ik gaf eerst alleen maar verse groente en wilde zoveek mogelijk verschillende soorten..... tjeetje, hoe verdeel je dat per portie en zeker met een middelkleine vogel. Niet dus! Raja reeg natuurlijk altijd te veel. Het gevolg hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen... Maar voor de duidelijkheid: eruit gooien wat ze niet moet. Wat mij brengt
op dit:
Herkennen jullie dit? Vroeger alles eten en nu meer dan de helft daarvan
niet meer?
Ik het het gevoel dat ik Raja teveel heb laten kiezen waardoor ze kieskeurig is geworden (weet het eigenlijk wel zeker).
Nu heb ik mixjes gemaakt, geblancheerd en in ijsblokporties ingevroren. Een perfecte portie, kan je nagaan, eerst een half voerbakje vol.
Bovendien krijgt ze ze ook niet tot ze haar pellets op heeft (afhankelijk van de situatie).
Nou, en dus bijvoorbeeld misschien voor veel mensen belangrijk: Verhouding pellets- rest
Nou, ik vraag het hier nog maar een keer.... wat is calci-lux Sarah?
Sarah, ik zie dat jij veel 'kalkbronnen' aan Joske geeft...  |
Maandag 3 Maart 2008 11:23 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Ik ga proberen je vragen te volgen en hier ook op te antwoorden. Jos krijgt zijn bakje gevuld met zaad omdat hij deze het meest eet. Zijn andere bakje doe ik Pellets in, het onderst laagje, waarom niet meer? Wel omdat ze te duur zijn om te moeten weggooien en bijvullen kan ik altijd. Zijn ze op, dan rammelt hij met zijn bakje en vul ik ze bij. Hij is nu niet zo'n grote harrison's eter maar de ene dag eet hij er meer als de andere. Wat fruit en groenten betreft krijgt hij van mij iets minder als een half eetbakje, zeker niet meer want ook hier is teveel niet goed en laat ik het ook maar een paar uur staan om schimmel zeker geen kans te geven, zeker niet als hij appels of banaan krijgt. Wat krijgt hij dan? Wel, als hij fruit krijgt krijgt hij vooral een mix van banaan, appel, peer, kiwi, druiven en mandarijn. Daarom niet altijd samen maar kan je afwisselen. Een paar dingen samen is genoeg en dan verder in de week weer iets anders van deze fruitsoorten onder elkaar. Van groenten krijgt hij: paprika, broccoli, wortel, komkommer, ... maar ook weer een paar bij elkaar en dan de volgende keer weer iets anders. Ik probeer ook dingen vooraf klaar te maken en dan in te vriezen in porties voor hem. Ook hij heeft soms een dag dat hij het liever rondgooit dan opeet maar dat is dan zijn pech en het geluk voor de honden. Hij zal niks anders krijgen daarvoor, eten wat de pot schaft. Zo luste hij een tijd geleden geen appel en geen peer meer. Wel, hij heeft alleen nog appel en peer gekregen van mij tot hij het at. Beetje hard misschien maar hij heeft het lekker gevonden en dan moet hij ook niet uit de hoogte gaan doen en het ineens niet meer eten. Nu eet hij het wel weer zonder problemen. Ik probeer toch wel elke week om de paar dagen of te wisselen, het kan zijn dat hij 2 dagen fruit heeft gekregen en dan 2 dagen groenten maar erg is dat niet. Je moet ook een beetje zien wat voor jou uitkomt. Hij is al blij dat hij krijgt en het zijn ook vitaminen.
Vele geven vooral pellets en minder zaadjes maar hier lukt dat niet. Hij is te gek van zijn zaadjes en helemaal niet zo gek van zijn pellets. Hij heeft ook zijn pellets een aantal weken niet willen eten dus ben ik al lang blij dat hij ze terug eet, ook al is het niet zijn hoofdvoeding.
Wat de calci-lux betreft, heb ik verder beschreven in het topic over Raja's verenpak. Maar ik wil er toch nog iets over kwijt. Ik heb net de bijsluiter gelezen en het is een goed middel maar meer gericht op de beenderen en skelet van de gaaien. Nu staan er wel nog andere producten op die misschien wel ff het navragen waard zijn voor jou, zeker als het over de rui gaat en dan heb ik het over het product: Muta-vit. Uitleg staat er niet op van dit product maar is wel gericht op de rui bij vogels dus misschien kan je de calci-lux en de muta-vit eens navragen bij de VA.
Onze Jos heeft die in elk geval nodig, dat weet ik van onze kweker, de calci-lux in onmisbaar bij hem, waarschijnlijk bij een grijsje in het algemeen omdat die geen kalk aanmaken of zo. Maar hoe het bij Raja juist zit is toch beter even na te vragen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Mocht je nog iets willen weten, stel dan zeker je vraag.  |
Dinsdag 4 Maart 2008 9:32 am |
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
klein voorbeeldje!
dag 1
stukje appel
druifje
stukje wortel
spercieboon stukje paprika
dag 2
druifje
mandarijntje
rood pepertje
erwten
tomaatje
daarbij krijgt ie wat nootjes/pitjes
en daarnaast zn pellets! |
Dinsdag 4 Maart 2008 10:52 am |
|
|
|
|
any-itch
Fladderaar
|
Mijn zonparkiet Rico,
krijgt als hoofdvoeding Dieca pellets sinds een weekje,
dus ik ben benieuwd hoe hij het hier op ga doen.
verder krijgt hij 1 a 2 keer per week een handje zaad.
1 a 2 keer per 2 weken madarijn,
verder lust hij geen groente of fruit.
en ongeveer 1 keer per week mag hij met ons mee eten,
en dan krijgt hij een stukje aardappel / rijst / macaroni o.i.d.
Rico is nu 1 jaar, maar heeft op zijn "schouders" en kopje nog wel kale plekken,
ik weet niet waarvan dat is (sowieso niet het plukken) dus ik ben benieuwd of het met de pellets over gaat. |
Dinsdag 4 Maart 2008 12:44 pm |
|
|
swanny
Beginnende vlieger
|
|
|
Ik krijg de indruk dat veel mensen denken dat een pellet een wondermiddel is, dat is dus helaas niet zo. Als je een kweker bent van papegaaien en denkt te gaan kweken door alleen pellets te geven (het wondermiddel) dan komt er helaas niets van terecht en is de kans groot dat je geen 1 jonkie gaat kweken. De vogels missen een bepaalde stof (ik ben de naam kwijt) die wel in zaden zit. Zonder die stof willen ze niet overgaan tot kweken. Harrison is een uitzondering, omdat er stukjes zaad in zitten.
Een vogel zaad, groente, eivoer, keimzaad en fruit geven en op regelmatige basis een vitamine middel bereikt dus even veel, zoniet meer. Waarom doen we dat dan niet en geven (ook ik) pellets bij het zaad? Het probleem zit hem in de opname van de vogel. Als je een koppel hebt eet de een al de zonnepitten en de ander alleen het kiemzaad. Met pellets bij zaad bereik je dat ze ook altijd iets van vitamine binnen krijgen.
Het draait dus om hoe zorg ik dat ik alles laat eten door mijn papegaai. Dat kan alleen door dosering en variatie en vooral moeite. Een losse papegaai is daarin makkelijker dan 2, want wie eet nu wat ebn hoeveel.
Je zult dus moeten spelen met de hoeveelheid en soort voer en door ondervinding erachter dienen te komen hoeveel je moet geven van wat en aan wie. Teveel zaad betekent dat ze de pellets laten staan, of teveel pellets betekent dat ze hun fruit niet meer op kunnen enz bedenk zelf maar welke combinaties er allemaal zijn.
Ga dus lekker uit proberen hoeveel van wat je moet geven om alles te laten eten. Gezien onze liefde voor papegaaien en parkieten zullen we het diertje in die periode echt niet tekort doen, want ze worden al verwend met alle gezonde dingen. Het is alleen een kwestie van uitvinden hoe de verhouding het beste is.
Om een beetje on-topic te blijven zal ik bij pellets nog even een nieuwtje vertellen. |
Dinsdag 4 Maart 2008 2:46 pm |
|
|
Remco
Vlieger
Leia krijgt elke dag harrisons pallets en vers water. Ze krijgt om de dag een macadamia en rond de 3 stuks fruit/groente per week. Iedere week krijgt ze ook een beetje eivoer trostgierst en een klein beetje zaad. en eens in de 2-3 weken ook een beetje maagkiezel. |
Dinsdag 4 Maart 2008 4:51 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

's ochtends krijgt Cleo iets van drie vier brokjes harrison's, maar ik vul het bij als het op is, ze mag het van mij de hele dag onbeperkt eten...elke dag krijgt ze fruit, vooral, appel en banaan (dat heb ik altijd in huis) denk aan hoeveelheden van dobbelsteentjes. Worteltjes, peper, broccoli en sperciebonen heb ik ook altijd in huis, halve wortel, peper per keer. De 3 boontjes kook ik mee met ons eigen eten 's avonds die krijgt ze naast de groente die wij eten (ze eet zelfs zuurkool hahaha) als gevolg daarvan kook ik dus zoutloos) Zaad krijgt ze elke dag een beetje, vermengd met houtsnippers om het fourageren te stimuleren. kleine halve walnoten krijgt ze om de dag, ingepakt. Twee keer per week een klein stukje gekookt ei, met schaal. Supplementen krijgt ze verder niet
Oja, ca. 1 keer per week krijgt ze juvenile met palmolie en kleine stukjes appel |
Woensdag 5 Maart 2008 9:17 pm |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Misschien een stomme vraag, maar wat is fourageren Laura B? |
Vrijdag 7 Maart 2008 1:20 pm |
|
|
Laura B
Moderator

In de natuur moeten vogels natuurlijk op zoek naar eten, een beetje sjiek woord is daarvoor fourageren.. .Dat inpakken en verstoppen van eten is Cleo's stimulans om moeite te doen voor haar eten |
Maandag 10 Maart 2008 9:45 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:58 pm
|
|
|
|
|