|
|
|
vera
Eitje
| wat vinden jullie hiervan? |
|
|
ik had het opgeslagen op mn pc om het later op mn gemak door te kunnen lezen,ik weet niet meer van welke site het afkomt,maar vond het wel interessant.
het gaat om het volgende stukje:
[color=#]
Kareltje zet je aan het denken!
Zaden en Zadenmix = Fastfood voor je papegaai!!
Hallo papegaaienliefhebbers.
Hier zo maar een paar gedachten neergeschreven. Stof tot nadenken!
Wat eet de papegaai in zijn natuurlijke omgeving? Zelden eten zij zaden. Wist je dat?
Papegaaien voeden zich hoofdzakelijk met planten, jonge scheuten, vruchten, insecten en als ze het vinden ook vlees.
Alleen als er niet voldoende van al dat eten te vinden is gaat de papegaai over op het eten van zaden.
Waarom krijgen papegaaien in gevangenschap dan toch altijd zaden als voer.
Heel eenvoudig, wij “mensen” denken dat vogels (papegaaien) hoofdzakelijk zaden eten. Stom - stom – stom absoluut niet waar.
Voor de handel was die foutieve gedachte ideaal. Zaden zijn goedkoop en overal verkrijgbaar en uiterst eenvoudig te bewaren.
Dus de papegaai in gevangenschap kreeg zaden te eten. Vaak ook nog zaden met resten van pesticiden en dergelijke.
Daardoor zijn veel héél veel papegaaien vroegtijdig gestorven.
Heden ten dage is men door uitgebreide onderzoeken er achter gekomen dat papegaaien eigenlijk zeer weinig zaden eten.
Antwoord van de handel…. Een zadenmix met toevoegingen…. gedroogde groenten en gedroogd fruit en ook nog ergens een gedroogd garnaaltje.
Je reinste waanzin. De consument wordt weer eens een rad voor de ogen gedraaid.
Vaak worden er zaden gebruikt die nog niet eens voorkomen in het leefgebied van de papegaai!
Kortom opnieuw rotzooi voor de papegaai.
Men kan zich afvragen – een papegaai als huisdier – maar als je dat dan doet geef hem dan ten minste goed te eten.
Geef de papegaai géén zaden als basisvoer maar groenten! Héél veel groenten, daarnaast soms wat zaden.
Een papegaai is een “omnivoor” dat betekent een alleseter….
Wij mensen zijn meestal ook omnivoor, dus laat je papegaai lekker met de pot mee-eten met als hoofdbestanddeel groenten.
Waarschijnlijk krijgt hij dan nog het beste voer, dat het meeste overeenkomt met het voer dat hij in de natuur zou krijgen.
Natuurlijk – geen zout – geen suikers -geen vet - geen hamburgers enzovoort maar gezond eten het liefst biologisch.
Tja - het zijn maar een paar mijmeringen hoor, die ik hier opgeschreven heb - maar beslist stof tot denken.
Kareltje[/color]
ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.
zelf denk ik dat zoveel mogelijk afwisseling gewoon het best is.
dit is wat ik voer op het moment:
sochtends krijgen ze een bakje pellets (nutribird),eind van de middag een bakje zaad,ze krijgen nu savonds nog steeds pap.(ze zijn 8 weken)
verder krijgen ze 3 keer per week kiemzaad,3x per week groente,en 1x fruit met eivoer.
1x per 2 weken krijgen ze grit/kiezel en ze hebben altijd beschikking over een mineralenblok en sepia.
mocht de kwaliteit van nutribird echt minder zijn dan vangt voldoende afwisseling dat wel op denk ik,ik gebruik nutribird eigenlijk meer als aanvulling op het dieet. |
Vrijdag 8 December 2006 10:52 am |
|
|
|
|
Igor
Vliegende acrobaat
|
Klinkt als prima voeding hoor. Zelf geven we twee soorten pellets (Eco en Scenic) omdat ik liever niet afhankelijk ben van 1 leverancier en omdat ze zo gewend zijn aan afwisseling (gaaien kunnen moelijke eters worden).
Ik heb zelf geen ervaring met Nutribird, maar omdat ik een aantal mindere ervaringen heb gelezen.gehoord zijn wij voor Eco en Scenic gegaan. Wij geven ook wat zaad bij en groente, fruit en eivoer. Kiemzaad doen we ook af en toe. Wel oppassen met schimmel bij kiemzaad, goed spoelen! Groente en/of fruit krijgen ze bij ons iedere dag.
Ze zijn nu nog jong, dan eten ze meestal nog redelijk makkelijk. Maak daar gebruik van en geef ze nu zo veel mogelijk verschillende dingen, daar zul je later veel plezier van hebben! |
Vrijdag 8 December 2006 11:11 am |
|
|
vera
Eitje
ze zijn heel makkelijk wat eten betrefd!
wat ze vooral erg lekker vinden is gekookte boerenkool en wat verse tuinkruiden als selderij,bieslook en peterselie.
ik heb ook zakjes kiemgroenten liggen van "knip en eet",
ik heb alfalfa,ruccolakers,zonnebloemkers,radijskers en tauge liggen.
dit moet je dan dus laten ontkiemen,zouden ze deze soorten ook allemaal mogen hebben (met mate uiteraard)? |
Vrijdag 8 December 2006 11:17 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ik weet het antwoord eerlijk gezegd niet. Ik denk dat er een groot verschil bestaat tussen de verschillende soorten. De ene soort heeft weer een hoge vetbehoefte (Scuttle bijvoorbeeld) en andere soorten (rosé's bijvoorbeeld) hebben weer neiging tot zwaarlijvigheid. Ik denk dat geen één vogel hetzelfde eet in de natuur? Ik denk ook dat ze erg opportunistisch zijn. (Ik vrees ook dat hun dieet, ook in de natuur, verre van compleet is? In de zin dat ze iedere dag genoeg vitaminen binnen krijgen?) |
Zaterdag 9 December 2006 12:27 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:59 pm
|
|
|
|
|
|