Wat vinden jullie van mijn voer?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Whisper
Kamikaze piloot

Wat vinden jullie van mijn voer?  Reageer met quote  

Solace (mannetjes roodrugparkiet) krijgt Kaytee Exact Rainbow pellets. Dat is eigenlijk voor cockatiels maar het waren de enige pellets die verschillende vormpjes en kleurtjes hebben en ik denk dat Solace geen voer zou willen dat er homogeen uitziet. Het grappige is dat de korrels qua smaak en voedingsstoffen hetzelfde zijn maar hij de groene toch niet wilt eten Very Happy.

Daarbij krijgt hij Cana Grit. Hij hoeft geen grit omdat hij pellets heeft maar ik heb het idee dat hij minder goed ontlast als hij geen grit heeft. Dat kan ook tussen mijn oren zitten natuurlijk.

Als hij in de rui of slapjes/lusteloos is geef ik hem eivoer door de pellets heen.

Ik doe dagelijks 1 druppel Bogena Multi-Vit in zijn water. Dat is voor papegaaien en grote parkieten, aanbevolen hoeveelheid 5-7 druppels. Omdat hij kleiner is dan een papegaai en pellets krijgt (zou alles moeten bevatten wat hij nodig heeft) heb ik er 1 druppel van gemaakt.

Verder krijgt hij tussendoor zonnebloempitten, trosgierst of appel.

Moet ik iets toevoegen of weglaten aan zijn dieet? En heeft iemand hier ervaring met de Kaytee Exact pellets?
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 2:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik heb geen ervaring met kaytee pellets en ze hebben heel lang slecht aangeschreven gestaan. Ze zouden verbeterd zijn.

grit hoef je niet zo vaak te geven. enkele steentjes per week/2 weken.

Eivoer heeft eigenlijk weinig toegevoegde waarde.

Ik zou eerder dan eens wat meer fruit geven. Wink
En dan kun je de vitamine druppels ook achterwege laten.
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 3:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Eivoer vindt hij ook erg lekker dus ik wil het niet helemaal weglaten uit zijn dieet. Maar omdat hij er dikkig van wordt beperk ik het tot de ruiperiode.

Extra vitamines kunnen geen kwaad, toch? Ik ben ze gaan geven nadat hij ziek is geweest omdat de arts zei dat vitaminengebrek een voedingsbron voor ziekten is.

Hij lust eigenlijk geen ander fruit dan appels Laughing. Druiven, peren en bananen laat hij liggen. Ik heb net pruimen, nectarines en kiwis gekocht. Als ik ze eet zal ik hem een stukje geven om te kijken of hij dat wilt.

Welke kleine pellets staan wel goed aangeschreven?
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 3:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Tja,de meeste wat echt goed staan aangeschreven zijn harisson,scenic en ecobird. Het zijn op zich allemaal verschillende pellets.

Mss. toch eens een mix maken van allerlei soorten groente en fruit.
Kijken of ie er dan wel van eet.
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 3:31 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Kwa pellets moet je t heleaal zelf weten...maar persoonlijk zou ik geen overdreven gekleurde voeren (tenzij gekleurd met natuurlijke stoffen) Zelf voer ik meerdere merken, maar voornamelijk ecobird (die andere gooi ik er dan door om dat ik geen kieskeurige piepers wil en voor de afwisseling Laughing )

Danny vergist zich kwa grit met maagkiezel...en dat is echt iets anders, maagkiezel is voor t alen, grit voor de kalk ed maar beide moet je niet te vaak geven en zelf voer ik t niet tot nouwelijks, omdat gaaien hun zaden pellen en niet malen zoals bv duiven en omdat er voldoende kalk ed in hun eten zit Smile

Fruit en groente blijven aanbieden (net als alles wat je ze wilt laten eten) dan eten ze t vanzelf Wink
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 6:30 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Oh en vitamines zijn ook overbodig met een gevarieerde voeding. Overigens geef ik zo nu en dan wel eivoer door hun groente en fruit( meer groente dan fruit!!) en voer ik ook zaadmengsel Wink

Laatst aangepast door Tommy op Dinsdag 29 Mei 2007 6:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 6:32 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Whisper.. Ik weet niet hoe het zit met de kaytee zoals hij nu is, maar eerst bevatte deze pellet behoorlijk giftige stoffen. Rolling Eyes

Sommige vitaminen kunnen bij overdosis wel kwaad. Ik meen de niet in water oplosbare, zoals E? Het is dan net zo slecht als een tekort. Je kan beter een uitgebalanceerd dieet geven. Wink
Lust hij geen worteltjes? Kleine plakjes rijgen aan een draadje (Wel straktrekken, anders kan 'ie zichzelf ophangen) of op een satéprikker.. Wortel is erg goed voor gaaitjes. Wink
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 6:32 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ik zal de worteltjes eens proberen. Parkieten mogen dat ook (je had het over papegaaien)?

Ik meende dat de Kaytee natuurlijke kleurstoffen gebruikte (biet enzo), dat zei de man van de dierenwinkel tenminste. Maar als het niet duidelijk of Kaytee veilig is kan ik beter overstappen. Ik zal eens vragen naar die andere merken (harrison, ecobird, scenic). Welke daarvan heeft de kleinste brokken? Solace moet de Kaytee al weken in water omdat ze anders te lastig door te slikken zijn, dus grotere pellets dan dat moet ik niet nemen.

Ik zal de grint eruit halen en alleen nog sporadisch geven, net als het eivoer. Als hij wat gevarieerder fruit gaat eten zal ik de vitamines ook weglaten.

Bedankt voor alle tips!
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 7:47 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Van harisson weet ik niet.
Scenic heeft ook kleinere pellets,en ecobird heeft ook kleinere pellets,die heeft meerdere verschillende soorten pellets.
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 7:52 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Wel balen. Solace is een lastige eter (makkelijker snoeper, moeilijke eter Laughing) en de Kaytee vond hij lekker. Ben benieuwd wat hij van de ecobird of scenic vindt...
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 7:59 pm
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ook al een snoeper Cool
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 8:01 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ja hoor, parkietjes mogen ook worteltjes! Very Happy Ik zou zelf even kijken wat er in de kaytee zit. (Op de verpakking) Als er nog steeds van die rare stoffen inzitten als hier staat: http://www.fluffies.org/nl/voe.....vt728.html zou ik het echt niet geven..

Ik weet dat de Harrison hele kleine brokjes heeft (korrelformaat) en zelfs poederachtige 'brokken'. Die zijn dan voor vinkachtigen geloof ik.
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 8:07 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Poeder is een beetje te klein Very Happy

Okee, van de Kaytee verpakking:

quote:
Ingredienten: granen, plantaardige bijproducten, plantaardige eitwitextracten, ei en eiproducten, olien en vetten, suiker en gist.
Analyse: ruw eiwit 14%, ruw vet 5%, ruw celstof 4%, ruwe as 6%, vocht 12%.
Toevoegingen per kg: vitamine A 8000 IE, vitamine D 800 IE, vitamine E (alpha-tocopherol acetate) 100 mg, koper 18 mg, conserveringsmiddelen, kleurstoffen en antioxidant (EEG-toevoegingen).

Niet echt gespecificeerd dus; EEG-toevoegingen ??
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 8:27 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Lekker vaag dus. Sad Die anti-oxidanten zijn vaak de boosdoeners, heb je de lijst gezien in het topic wat ik gepost had?
Evt kan je navraag doen bij de fabrikant over de EEG nummers. Niet vragen naar de stof dan, maar gewoon vragen wat het voor stof is. Anders krijg je waarschijnlijk een antwoord wat je wil horen.. Rolling Eyes Of helemaal geen antwoord..
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 9:17 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Dat topic had ik gezien ja, maar ik heb ook ergens hier gelezen dat Kaytee sindsdien z'n samenstelling veranderd heeft. Maar ik ga gewoon ecobird o.i.d. halen, liever onnodig voorzichtig dan onnodig risico.
Bericht Dinsdag 29 Mei 2007 10:09 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 3:59 pm
  Berichten van afgelopen: