|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
quote:
Originally posted by Nathalie
Maar eten ze dat wel, die maagkiezel? Lijkt me nou niet een lekker hapje wat ze vrijwillig eten of weet zo'n vogel dat ie dat nodig heeft (instinct?)?
Als je maagkiezel geeft, geef dan niet te veel. Twee steentjes per twee weken (Klinkt een beetje stom maar goed) is genoeg.
Er zijn verhalen bekend van vogels die vrije toegang hadden tot maagkiezel, zich vervolgens helemaal volaten en overleden.
Dit zijn natuurlijk wel extreme gevallen maar het komt wél voor. |
Maandag 21 Augustus 2006 10:28 am |
|
|
chantal en Lorretje
Fladderaar
ja dat zijn zeker extreme gevallen, heb het trouwens nog nooit gehoord.
Mijn 19 valkparkieten, 2 grijze roodstaarten en witkuif kaketoe hebben vrije toegang tot het magkiezel en geen enkel probleem.
Ze eten er naar behoefte van. |
Maandag 21 Augustus 2006 10:34 am |
|
|
Igor
Vliegende acrobaat
|
Je hebt al veel goed tips gehad. Ik zou hem zeker gaan wegen! Dat is de beste indicatie. Wat hij nu weegt is niet zo belangerijk, maar hij ag niet teveel afvallen, dan is er iets aan de hand. Dat is bijna niet te zien onder al die veren, dus een goede weegschaal en op een vast moment wegen!
Pellets kun je ook weken in een beetje roosvicee (niet overdrijven he ). De meesten vinden het dan ineens wel lekker! |
Maandag 21 Augustus 2006 10:55 am |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Igor, welke roosvicé gebruik jij? Ik heb goede ervaringen met palmolie. (Zazu vindt dat erg lekker over zijn pellets)
Daar zit veel beta caroteen in: Veel meer nog dan in worteltjes.
Papegaaien hebben vaak een vitamine A tekort dus.. |
Maandag 21 Augustus 2006 1:44 pm |
|
|
Pluisje
Vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by chantal en Lorretje
Een papegaai heeft 2 magen, de kliermaag en de spiermaag. Het eten komt eerst in de kliermaag waar het vermengd word met maagsappen die het eten zacht maken. Omdat een groot gedeelte van het eten uit harde deeltjes bestaat, moet het fijn gemaald worden, dit gebeurd door de spiermaag. Het fijnmalen word door een soort kleine steentjes gedaan, de maagkiezel. Krijgen ze geen maagkiezel dan word het eten niet verteerd en krijgen ze geen vitaminen, omdat vogel het voer niet klein kan krijgen zodat de darmen het niet kunne verteren. Daarom is het heel belangrijk dat de papegaai maagkiezel in zijn kooi heeft.
Chantal, maagkiezel gebruiken voor papegaaien is een ouderwetse gedachten.
Dat komt van toen men nog dacht dat kippen en duiven en papegaaien dezelfde behoeften hebben.
Maagkiezel is nodig in dieet van vogels die hele zaden inslikken (duiven en kippen bvb).
Het dient om de schil van het zaad te verwijderen. Papegaaien PELLEN hun zaden en
daarom hebben de digestieve enzymen in de maag GEEN barrière tot de voedingstoffen.
Behoefte aan maagkiezel voor papegaaien is nooit bewezen en is dus minimaal/tot geen.
Gevaren van maagkiezel gebruik bij papegaaien zijn WEL bewezen (zie oa hieronder).
In Avian Medicine: Principles and Application (de bijbel voor vogelartsen) staat dat bij
gezonde voeding maagkiezel niet nodig is (en zeker niet bij pelletvoeding).
ALS men dat toch wilt gebruiken moet het beperkt worden tot 5 steentjes per 2 jaar!!!
voor valkparkiet- maat vogels en ½ theelepel PER 2 JAAR! voor grote vogels als kaketoe
http://www.birdsnways.com/wisdom/ww58eii.htm (een beetje geadopteerd voor
gemiddelde lezer tekst uit Avian Medicine: Principles and Application ((in het engels))
Op de site van vogelarts Hooijmeier staan (postmortem voorbeelden wat gebeurt bij overmatige maagkiezel consumptie).
http://www.webfixserver.com/cu.....ginaID=457
Hooijmeier adviseert niet meer dan 2 steentjes in 2 weken.
Van Doormalen (vogelarts in Amsterdam) adviseert zeker bij pellets GEEN maagkiezel te gebruiken.
Veel kwekers in NL adviseren overigens wel maagkiezel dagelijks te gebruiken (zelfs door eivoer/fruit mengen
zodat het geforceerd opgenomen wordt) maar naar mijn mening is dit goed bedoelde advies ouderwets
en gevaarlijk en is een resultaat van onwetendheid.
Wees alsjeblieft voorzichtig met maagkiezel!
O, ja, nog over gevaren:
Dit artikel is geschreven door een stichter van een non-profit opvang van papegaaien in Amerika, Oasis
(een soort NOP) met op dit moment meer dan 400 vogels.
Hun website is www.the-oasis.org
Als er nog meer vragen over dit artikel zijn kan je direct met de auteur contact opnemen (oasis @theriver.com).
Ik heb toestemming gevraagd om dit artikel hier te posten (omdat het copyright is) en bijna meteen een mail terug gekregen.
WARNING!! --- The Dangers of Grit in a Parrot's Diet
By Sybil Erden, November 2004
Grit is generally a calcium fortified sand, rock and/or shell mix.
Grit is an important aid in helping certain birds digest food but NOT parrots!!
Birds such as finches and canaries (Passerines) and even chickens, must have
access to grit or sand to help digest seed, as their system does not have the powerful
muscles that the parrot's (Psittacines) system has. Passerines also have a larger opening
to pass these non-digestable particles out into the intestine. Parrots have strong muscles
to grind their foods internally, but a small exit opening, so that rocks, sand and shell can
remain trapped within the bird.
Homer's blood tests prior to his arrival at The Oasis six months ago appeared normal.
However, we noticed he displayed faint neurological problems. His neurological problems
intensified over time. A few days ago it was obvious something was seriously wrong and
we realized that he had begun to lose weight and was quite thin. We immediately took
him to our veterinarian in Phoenix, Dr. Todd Driggers who did new bloodwork on him and
took x-rays of the sick bird. The diagnosis was not good. Homer, fed this long-term diet of grit, is impacted ...
He cannot get enough nourishment to sustain himself. Food is not properly digested.
He cannot even get enough fluids to keep his kidneys functioning properly. As his kidneys
became involved, and high uric acid levels were released, calcium began to be deposited
throughout his body, attaching to his spine, fusing vertebrae.
Homer is in foster care at our Veterinarian's office, on life supporting gavage feedings and fluids.
We do not know what his prognosis is at this time; i.e., we are not sure whether the grit will
pass through and the kidneys will regain full use.
Homer may die ....
We ask you to take note! If you are feeding your parrots grit, throw it away. If your bird -
including little ones like Parakeets and Conures - no matter what the "pet store" told you - has
been on this diet for any sustained period, please take him to your avian Veterinarian for an exam and,
if necessary, an x-ray.
The life you save may be the life of the bird you love!
Maandag 21 Augustus 2006 2:19 pm |
|
|
Igor
Vliegende acrobaat
|
|
|
|
Palmolie heb ik nog nooit gebruikt moet ik zeggen. Waar haal jij dat Sue?
Wij gebruiken gewone roosvicee uit de supermarkt. Dit hebben wij wel gebruikt om Milo (8 jaar lang zaadeter) om te zetten naar pellets. Hij liet ze liggen en wild er niets van weten. Door niks anders meer aan te bieden en de pellets te weken in wat water met roosvicee, is hij uiteindelijk overstag gegaan. We hebben toen het weken afgebouwd en inmiddels eet hij al weken gewoon droge pellets.
We gebruiken het nu ook om Elise te laten wennen aan de harde pellets. Op dit moment zit er al bijna geen roosvicee meer bij: we geven haar nu haar dagelijkse portie EcoBird pellets met 3 theelepels water en 1/2 theelepel roosvicee. We zijn gebonnen met 1 1/2 theelepel roosvicee en zijn dat af gaan bouwen. Ik denk dat ze morgen of overmorgen haar eerste portie pellets zonder roosvicee krijgt Of ze het daarmee eens is, dat merken we vanzelf.
Daarna gaan we het water ook afbouwen en als het goed is eet ze dan straks gewoon droge pellets! |
Maandag 21 Augustus 2006 2:21 pm |
|
|
|
|
Igor
Vliegende acrobaat
|
Ik weet dat er veel dicussie over grit is en wij geven het bijna nooit. Dit klinkt wel heel griezelig  |
Maandag 21 Augustus 2006 2:27 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ik heb palmolie besteld in Amerika. Ik vond de flesjes sunshine factor van Hooimeijer nét iets te duur worden!
(Da's vlg mij ook gewoon palmolie, alleen 10 maal duurder!
Bedankt voor dat schema. Ik ga het eens in kleine hoeveelheden bij Wheezy proberen. Of misschien als tractatie (klein beetje dan!) bij Iago & Zazu! |
Maandag 21 Augustus 2006 2:32 pm |
|
|
Danny
Moderator

Ik weet nu ook heel zeker dat ik het bijna nooit meer zal geven.
Ik wist hier eigenlijk niks over en ben er gewoon op uit gegaan wat ze ons vertelde.
Grid zullen ze hier dus niet echt meer krijgen. |
Maandag 21 Augustus 2006 2:46 pm |
|
|
|
|
Tommy
Moderator

Ik geef wel eens grit...maar bijna nooit omdat ze pellets krijgen
ik geef wel maagkiezel...maar niet vaker dan eens per 2 weken en dan mogen ze rechtstreeks uit t potje pakken, dus ik vul geen bakjes in de kooi.
grit en maagkiezel is wel een verschil hoor! Grit is voor kalk...maagkiezel voor zaadverteren. Og maagkiezel nodig is dat vraag ik me idd ook af, maar een vogel zaad voeren en geen kalk geven bv dmv grit lijkt mij niet zo verstandig Kalk gebrek is namelijk ook ERG ongezond. |
Maandag 21 Augustus 2006 3:45 pm |
|
|
Tommy
Moderator

Owh ja en eivoer gooi ik af en toe over t fruit Vinden ze heeeerlijk!  |
Maandag 21 Augustus 2006 3:46 pm |
|
|
Tommy
Moderator

Dit vond ik trouwens op de volgende site van een dieren kliniek http://www.ooginal.demon.nl/vogel.html
Maagkiezel: papegaaien hebben geen maagkiezel nodig omdat zij de zaden pellen. Dit in tegenstelling tot duiven en kippen die de zaden niet pellen en het kiezel in de maag gebruiken voor het vermalen van de zaden. Voor papegaaien kan het kiezel zelfs schadelijk zijn, omdat het niet afgebroken wordt in het maagdarmkanaal en een verstopping kan geven.
Schelpengrit (oestergrit): mag wel gegeven worden. Dit is een goede Calcium bron. |
Maandag 21 Augustus 2006 3:51 pm |
|
|
|
|
Igor
Vliegende acrobaat
|
Maagkiezel geven wij helemaal nooit, omdat dat volgens ons inderdaad niet nodig is. Grit krijgen ze af en toe vanwege de kalk, maar omdat we pellets geven (waar voldoende kalk in zou moeten zitten), doe we dat niet te vaak.
Ik snap het verhaal uit het stukje van Pluisje eigenlijk niet goed als ik er nu over nadenk. Wat is nu de oorzaak? Teveel kalk? Het zou goed kunnen hoor, maar het kan ook heel goed dat dit gaaitje een (aangeboren?) probleem had met zijn spijsvertering waardoor er problemen zijn ontstaan. Ik snap de goede bedoelingen van deze tekst, maar ik zou niet te veel ophangen aan 1 geval. |
Maandag 21 Augustus 2006 3:59 pm |
|
|
Bogucci
Vlieger
|
Ik heb, na het lezen van het bericht, de maagkiezeltjes in de vuilnisbak gedumpt. |
Maandag 21 Augustus 2006 4:00 pm |
|
|
Tommy
Moderator

|
|
|
quote:
Grit is an important aid in helping certain birds digest food but NOT parrots!!
Birds such as finches and canaries (Passerines) and even chickens, must have
access to grit or sand to help digest seed,
Dit is idd een verwarrend verhaal. Grit en maagkiezel lijken hier doorelkaar gehaald te worden ofzo? Kippen hebben nml net als gaaitjes wel kalk nodig en dat kun je geven in de vorm van grit...maar grit is geen maagkiezel Dit gaat dan dus over maagkiezel en niet over gewoon grit??...grit als zijnde schelpjes...geen steen, geen mix, maar echt alleen schelpjes? Ze hebben t wel over schelpen...maar ik vind t een beetje vaag dat de calcium behoefte verder niet naar voren komt en er gewoon wordt aangeraden t weg te laten omdat t niet nodig is bij t verteren en overdosering is gevaarlijk blah blah maar waarom noemen ze geen alternatief voor de kalk die echt WEL nodig is?
Niet dat je veel grit moet geven natuurlijk...want te veel grit kan zich vast net als maagkiezel ophopen enzo?? en overdosis kalk is ook niet onschadelijk, dus dat klopt wel in t verhaal, maar helemaal geen kalk is ook slecht . Zou grit dus WEL echt gevaarlijk zijn (ook in normale hoeveelheden), of wil je dat niet geven en je voert geen pellets...dan moet je beslist zorgen voor een alternatief.
Ik denk niet zoals sommige mensen op een ander forum, in een eerdere discussie over grit en maagkiezel dat dit verhaal niet waar is, maar aan de andere kant...bij heel veel gezonde dingen is overdosering niet goed....maar helemaal weglaten ook niet.  |
Maandag 21 Augustus 2006 7:26 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3, 4 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 1 December 2008 7:15 pm
|
|
|
|
|