|
|
|
stephen
Ervaren vlieger
dank je wel Shi-NaYne
ik gaan er direct werk van maken en de boontjes, rijst, pasta, enzo dat moet gekookt he en de rest moet rouw zoals spruitjes, bloemkool en broccoli |
Maandag 5 Januari 2009 4:59 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik denk dat het voor degenen die overstappen wel zaak is om je vogel regelmatig te laten prikken op vitaminen etc zodat je zeker weet dat je vogel alles binnenkrijgt.
Dit heb jij toch ook gedaan, Shi? |
Maandag 5 Januari 2009 5:08 pm |
|
|
|
|
stephen
Ervaren vlieger
ja ze krijgen dan ook nog pellets en zaad enzo maar meer groenten en fruit met eivoer en noten enzovoort |
Maandag 5 Januari 2009 5:20 pm |
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Daarom krijgt ze er ook van alles bij, alleen voor de juiste voedingsstoffen krijgt ze pellets als hoofdvoer. |
Maandag 5 Januari 2009 5:47 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Ik denk dat het voor degenen die overstappen wel zaak is om je vogel regelmatig te laten prikken op vitaminen etc zodat je zeker weet dat je vogel alles binnenkrijgt.
Dit heb jij toch ook gedaan, Shi?
Is dat niet altijd verstandig om zo nu en dan een check-upje te laten doen?
Gewoon een keer per jaar ja deden wij... maar dat doen we zowiezo. Als je de mix gezond genoeg maakt, volgeladen met vitamines, en zorgt dat de maaltijd van de mix ook heel gegeten wordt (dus niet maar een of twee soorten uitkiezen die ze lekker vinden, want dat schiet nog niet op - hier moet je uiteraard naar toe werken, het gebeurt niet direct), dan is er weinig reden voor tekorten... begin niet direct alles te vervangen, maar geleidelijk uitbreiden hoe ze ook leren meer ervan te eten. En uiteraard goede pellets ernaast geven om het een beetje te zekeren.
De mix geven wij trouwens als de basis niet zozeer omdat pellets slecht voor de maag zouden zijn; als je naast de pellets genoeg ander voer geeft waarmee het maagje wel moet 'werken', moet het volgens mij in orde - het idee is meer dat pellets dood voer is, en ze hebben zeker enzymen en andere sotffen nodig die je alleen in 'levend' voer vindt. Plus als je genoeg variatie aanbiedt (en dan bedoel ik echt massa's), kan het toch niet gezonder... tegen verse vitaminen en mineralen kan geen pellet op, hoe bomvol toegevoegde vitaminen dan ook  |
Maandag 5 Januari 2009 8:39 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ja dat sowieso maar ik denk dat bij een verandering van dieet, zeker iets waar je zelf iets samen gaat stellen dit nog meer geldt.
Misschien een stomme vraag, maar kan door het verwerken van bepaalde groenten en fruit (koken, snijden, blootstelling aan zuurstof na het snijden) de vitamine niet teruglopen? Ik meen dat beta caroteen redelijk stabiel is ook bij koken maar andere vitaminen lopen geloof ik heel snel terug qua hoeveelheid, zelfs bij snijden. Heb jij daar wat meer info over? Hoe vang je dat op? Temeer omdat je ook dingen van tevoren bereid en het daardoor ook langer ligt enzo.. |
Maandag 5 Januari 2009 10:57 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Voor vitamine C gaat dat inderdaad op, zelfs met snijden, maar dat hoeft ons niet zo interesseren daar papegaaien zelf vit. C aanmaken. Wat de andere vitaminen betreft ben ik niet zeker, maar wat ik wel zeker weet is dat er kennelijk wel genoeg vitaminen overblijven met mijn aanpak en bewerking om onze kids van alles te voorzien, en dat is wat mij betreft alles wat ik weten moet  |
Maandag 5 Januari 2009 11:26 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Nee van vitamine C weet ik dat het niet nodig is.. Maar ik vroeg me af of andere vitaminen ook verloren gaan door verhitting/blootstelling aan lucht etc. Bij pellets (verhitte) voegen ze juist daarom ook vitaminen toe. Ik vraag me af hoe dat dan zit met de vitaminen van verhitte dingen, zoals birdybread? Hoe heet bak jij het?
(Sue wil soms het naadje van de kous weten... Ik stap niet zomaar over.. Zeker nu alles bij Zazu wel goed zat behalve die eiwitten. Het was geloof ik 2 puntjes tekort, geen schreeuwen tekort. Maar ik ben wel altijd op zoek naar verbetering. Het kan ALTIJD beter! ) |
Maandag 5 Januari 2009 11:29 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Ik geloof dat we het hier over de in water oplosbare vitaminen hebben, dat is wat gevoelig is voor de behandeling en verloren kan gaan. Wat in vet oplost (A, D, E, K) is dus niet zo veel het probleem. Hiervan is vooral de A kritiek (goede weerstand, slimjvliezen, notorisch bekend om vaak in tekort te zijn bij papegaaien in gevangenschap) en die raak je niet zomaar kwijt, alleen met de temperatuur verandert een deel van het provitamine in de klare vitamine A vorm (daarom zie je ook dat bvb. gekookte broccoli of wortel een hoger gehalte aan vit. A heeft dan de rauwe versie), maar dat maakt ook niet uit?
Van de in water oplosbare vitaminen blijft er toch kennelijk genoeg achter om ze van alles te voorzien wat ze nodig hebben. Spreekt voor zich dat je de mix ook gewoon vol moet laden met vitaminen, dan blijft er gewoon genoeg achter.
Birdiebread bak ik voor zo'n half uurtje op 200-220, maar daar concentreer ik me ook meer op vitamine A en calcium, en geef het zeker alleen als aanvulling en afwisseling. Voor de gevoelige vitaminen heb ik de mix, of gewoon echt verse groente en fruit (want dat krijgen ze ook volop).
Het is eng he die pellets zijn toch heel 'veilig' want wie het doet heeft goede resultaten, het geeft zo'n houvast. Zo eraf stappen en een beetje gaan hocuspokussen met groente en fruit, waarvan je niet weet hoe de voedingswaarden precies zitten en wat je zelf moet samenstellen... ik vond het ook doodeng, of ik niet hun organisme helemaal in de war gooi. Heb ook elk jaar weer verwacht dat de bloedwaarden helemaal scheef zouden uitkomen, maar nu ze al 2x achter elkaar perfect terug zijn gekomen, begin ik toch wat rustiger te worden en geloven dat het misschien toch een beetje werkt  |
Maandag 5 Januari 2009 11:42 pm |
|
|
esjo
Moderator

Dank je Shi voor je uitleg in je dagboek en ook hier
Ik ga van 't weekend naar de reform en eens inslaan. En daarna gewoon eerst maar eens als bijvoer geven en eens kijken of Herman er van wil smullen. Dat is stap 1 en wanneer dat goed gaat, gaan we langzaam verder.
En inderdaad een check doen bij de va is dan beslist geen overbodige luxe.
Kan me goed voorstellen dat het een enorm goed gevoel geeft Shi dat de bloedwaarden helemaal goed terug komen. Ik denk dat je dan rustig mag stellen dat je het goed doet  |
Dinsdag 6 Januari 2009 11:09 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Over vitamine A hoef ik me op dit moment niet zoveel zorgen te maken. (Zie ander topic) Ik vraag me af of ik op dit moment ook een beetje moet 'oppassen' met groenten die provitamine A bevatten of niet?
Waar krijg jij trouwens pompoen year round? Ik heb ze alleen bio gezien rond eind oktober.
Concentreer jij je vooral op calcium omdat je een grijsje hebt?
Ik vind het inderdaad redelijk eng om zelf dingen te gaan doen. Ik heb toch altijd bergen minder verstand van het geheel dan de hele groep van Harrisons bij elkaar. Ik kan daar niet aan tippen.  |
Donderdag 8 Januari 2009 10:00 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Veel plezier in de reformwinkel, Esjo
Moeilijk te zeggen, Sue. Ik zou waarschijnlijk wel wat remmen met vit. A rijke groente en fruit. Vraag me wel af hoe het komt, dat hij te hoog zit, da's bijzonder. En ik betwijfel nog altijd dat het alleen door groente zou komen... misschien combinatie van de Harrison's en fruit/groente? Want van Harrison's zelf zou je eeeigenlijk maar heel beperkt vers ernaast 'mogen' voeren, als ik me niet vergis...
Pompoen is ook seizoens, inderdaad in de herfst en met geluk in de winter, maar die vries ik gewoon in zodat ik een paar maandjes vooruit kan. En in de kelder kun je het vaak ook vrij lang goed bewaren.
Calcium komt inderdaad door Aswan, omdat ze grijs is en omdat ze al eens eerder een tekort heeft gehad (waarvan we nog bovendien niet helemaal zeker weten hoe het precies kwam).
Ja, de Harrison's. Uiteraard, maar je moet ook niet vergeten dat het een producent is die uiterste belangen heeft bij het verkopen van zijn product . Geen twijfel over de kwaliteit, maar dat een weg goed is wil niet zeggen dat er geen andere net zo goede of zelfs beter alternatief is. |
Donderdag 8 Januari 2009 5:52 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Het receptje staat er  |
Donderdag 8 Januari 2009 10:10 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2