wisten jullie dit?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
stephen
Ervaren vlieger

wisten jullie dit?  Reageer met quote  

hallo, het al een tijdje geleden dat ik nog erg actief was op het forum maar ik had het erg druk met school, paardrijden, en zo en dan hadden de gaaitjes ook veel tijd nodig.
maar ik leer nog altijd veel over papegaaien en deze site is een grote aanrader. maar hier stond een tekst die mij wel intereseerde
www.koppiekrauw.com/Papa-kenni.....ltje1.htm.
het zal ongetwijfeld zijn dat er al veel mensen van op de hoogte zijn maar er zullen er ook veel zijn die hier niet van op de hoogte zijn.

** Link aangepast **
Bericht Zondag 4 Januari 2009 6:44 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
kira07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

hihih staat in mijn spreeekbeurt over die spijsvertering heb ik oko van die site wat grappig
Bericht Zondag 4 Januari 2009 7:30 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Waarvan precies moeten we op de hoogte zijn?

Ik zie iets over het hoofd, denk ik Embarassed
Bericht Zondag 4 Januari 2009 9:30 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
stephen
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

ja sorry ik had een link gemaakt maar die schijnt naar het begin te gaan.
je moet op "met de pot mee-eten" klikken. Laughing
Bericht Zondag 4 Januari 2009 9:53 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Eh... ja. Ik geef sinds zomer 2005 een dieet van zo'n 70% groente Mr. Green maar interessante artikel inderdaad Laughing
Bericht Zondag 4 Januari 2009 10:04 pm
stephen
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

ahh echt? ik wou ze ook op groenten/fruit zetten maar kan je die groenten en fruit ook in porties invriezen? en wanneer geef jij de groenten want na een hele dag is het niet zo fris meer natuurlijk
Bericht Zondag 4 Januari 2009 10:10 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja, echt Mr. Green

Ik geef als basisvoer een zelfgemaakte mix van groente, boontjes en een beetje fruit (dit is verreweg het handigste; een keer in de maand of 2 reserveer ik een weekendje en maak een berg mix om in te vriezen, kun je zo uithalen en gebruiken) en vul het aan met pellets, kiemzaad, birdiebread, nog eens helemaal vers groente en fruit en gezond mensenvoedsel.

Hier krijgen ze 3x per dag eten, zo'n beetje met elke maaltijd, en zeker een keer de mix. Die geef ik dan als ik thuis ben, zodat ik de mogelijke restjes na een paar uur kan verwijderen... maar ik heb de porties inmiddels zo in het oog en de kieskeurigheid zo eruit gebokst Laughing dat ze zogoed als alles opeten.

Nu geef ik de mix meestal 's ochtends, maar ik ben ook thuis dus het kan. Als je weg moet, doe je beter 's avonds geven, zeker omdat je eerst gaat moeten uitvogelen hoe je het precies moet voeren en wat voor jullie werkt Smile
Bericht Zondag 4 Januari 2009 10:20 pm
stephen
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

dus je kan invriezen maar is het iedere dag hetzelfde qua groente/fruitmix of heb je er zo verschillende voor wat afwisseling? en je geeft dus 1 keer de groentemix als je thuis bent, geef je anders nog iets die 2 andere keren op een pellets/noten mix na?
Bericht Zondag 4 Januari 2009 10:25 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Die mix, dat is een soort van beakappetit, als je het kent. Ik heb er zeker zo'n 15 soorten bonen in (gekookt) plus nog minstens zo'n 10 tot 20 soorten groente en wat fruit. Meestal maak ik eerst een basis van de mix (de bonen plus essentiele groente - bladgroente, broccoli, wortel, pompoen... vaak donkergroen of rood, want dat zijn vaak de gezondste; bomvol vitaminen, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen) en die 'verdun' ik dan met een andere mengeling van aanvullende groente en fruit. Daarmee vul ik dan plat van die diepvrieszakken en vries het in, en op die manier heb ik nog variatie.

Ik ben bezig met een dagboekpagina met een recept en de hoe en wat van de mix... je bent in de rij, niet de enige die staat te wachten Mr. Green maar ik ben er bijna; niet zo snel met dit soort dingen Embarassed

Ik geef meestal 's ochtends de mix,in de middag vul ik het aan met meer 'vers' - vaak echt helemaal verse groente en fruit, kiemzaad, zelfgemaakt eivoer, dat soort dingen. Hoe dan ook is de laatste maaltijd meestal droog, pellets, of birdiebread. Maar het hangt er allemaal een beetje van af; sleutelwoord is variatie, en dan hebben we het niet over leuk appeltje, mandarijntje, druifje, maar echt fikse variatie van letterlijk tientallen soorten. Voornamelijk groente, fruit is snack.

En bereid je op een strijd, want meestal vraagt het om wat zware strategie om het door te krijgen bij die kromsnavelige mormels Mr. Green maar het is het dubbel en dwars waard. Je zou ze in de voedingsbakjes moeten zien duiken; zo enthousiast en benieuwd naar wat er deze keer weer in zit - en ze zijn gezond.
Bericht Zondag 4 Januari 2009 10:37 pm
stephen
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

amai dat is nogal een recept ik dacht dat het zo iets was van 3 of 4 soorten groenten en fruit. maar het is handig dat je er een dagboekpagina over gaat maken. laat maar weten wanneer hij af is want ik zou ze graag snel overzetten nu ze juist uit de rui zijn. ik heb gemerkt dat ze dan (nog) gemakkelijker eten dan anders
Bericht Zondag 4 Januari 2009 10:44 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja, het is wel echt een taak. Maar die mix zoals ik het nu maak is tot nu toe het handigste en makkelijkste, efficienste dat ik gevonden heb. En ik ben al een paar jaartjes aan het zoeken Laughing. Je hebt er zo nu en dan een weekendje slaafwerk aan, maar dan ben je voor een paar weken ook klaar. Ik ben begonnen met iedere dag gewoon vers snijden, maar dat is natuurlijk niet te doen, zeker niet met zo'n variatie - maar alleen al een ontbijtje van bescheiden 5 soorten is heel wat, als je het elke ochtend zou moeten doen.

Ik zal er aan denken; probeer het zsm in elkaar te flansen Embarassed
Bericht Zondag 4 Januari 2009 10:47 pm
stephen
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

dat geloof ik dat het een hele taak is om dat iedere dag te doen.
hier zijn het overwegend gemakkelijke eters qua maar jefke heeft hier een voorkeur voor en joske heeft daar een voorkeur voor maar ze leren veel dingen eten van elkaar want ze willen allebei even veel eten Laughing
Bericht Zondag 4 Januari 2009 10:53 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

IK zat laatst ook al te denken dat jij zoiets deed Shi-NaYne. En omdat ik niet echt meer tevreden ben over de Harrisons (ander formaat, kruimeliger, andere samenstelling) is het ook al eens in mijn gedachten gekomen om meer voeding zelf te maken cq samenstellen. Het zou super zijn wanneer je je recepten plaatst Veertje
Op die manier kan ik dan wel de Harrisons blijven voeren maar niet als hoofdmaaltijd zeg maar Smile Want eerlijk is eerlijk, ze zien er wel goed uit op de harrisons, maar de hoeveelheid afval die ik elke keer heb maakt het dat ik er een beetje moe van wordt. Als bodembedekker is het toch vrij duur Mr. Green
Ben zelf hele dagen thuis, dus de tijd die ermee gepaard gaat mag voor mij geen probleem zijn Wink
Bericht Maandag 5 Januari 2009 11:07 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tiny-M
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ik laat baron ook met van alles en nog wat mee-eten, maar het hoofdvoer hier blijft pellets.
Bericht Maandag 5 Januari 2009 2:24 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
stephen
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

ja maar ze zeggen ook dat het heel belangrijk is om variatie te geven omdat met pellets de maag lui word en zo buikpijn en krampen krijgen als ze eens iets anders krijgen
Bericht Maandag 5 Januari 2009 4:50 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:04 pm
  Berichten van afgelopen: