Zaad of pellet ?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Bimar
Beginnende vlieger

Zaad of pellet ?  Reageer met quote  

Ik zie de mensen overal gek gemaakt worden over pellets, er zijn zelfs site`s waar je niet over papegaaien zaad/voer mag praten, want dan krijg je een verhaal van hier tot tokio over een speciaal merk Pellets.
Het zal best dat er alles in zit jah.

Ik gebruik nog steeds zaad/papegaaienvoer hoe je het mag noemen voor mijn senegal papegaai.

Ik doe er niet teveel in zodat hij echt vanlles wat op heeft, en niet alleen de lekkere dingen.
Hij is dan altijd een flink aantal minutjes bezig per dag om de zaden/noten open te maken, en wat erinzit op te eten.
en hij moet zoeken in het bakje naar de verschillende zaadjes.

Ik vind dit toch 2 belangrijke dingen, hij heeft een bezigheid, met het selecteren in zijn bakje, en om ze open te maken.

Met de pellets vind ik het zo dat hij op zijn bak spring en hop alles naar binnen werkt, er is niks te zoeken, of te selecteren, en hij kan geen zaadjes openen.

Daarbij krijgt hij hier bijna elke dag zijn fruit groente en noten

De papegaai wordt natuurlijk steeds moderner de laatste jaren, lekker mee naar buiten, naar het cafe, onder de douche etc etc. maar ik vind die bezigheid met voer toch heel belangrijk voor zo`n beestje. het staat elke dag op dezelfde plek in de kooi en op tafel, dus het openmaken van de zaden wil ik hem niet ontnemen, dat hoort erbij vind ik.

Maar als je elke dag niet te veel papegaaien voer in zijn bakje doet, zou hij toch ook genoeg binnen krijgen lijkt mij ? + zijn groente en fruit.
Ik ben benieuwd wat jullie hier nu over te zeggen hebben, over die pellets gekte.

die zaden komen van bepaalde plekken af schijnt, en zijn dus bespoten met allerlei gef etc etc.
Maar wat erin de pellets zit, voordat het pellets waren hoe is dat bewerkt dan?

Ik wil graag eens weten, hoe jullie hierover denken ?
positief of negatief reageer maar.
Bericht Donderdag 9 Maart 2006 9:05 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Patricia
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ik vind dat je groot gelijk hebt hoor. In de natuur eten ze zaadjes e.d., dat is gewoon goed voor ze. We hebben het er elders ook al over gehad. Alles waar té voor staat is nooit goed dus ook niet voor té fanatiek met bepaalde dingen omspringen Wink
Pellets zijn inderdaad zo perfect mogelijk samen gesteld en daarom is het heel fijn als je papegaai daar ook van te eten krijgt.
Gizmo krijgt sinds kort Harrisons pellets én Xtra Vital zaad. Groenten en fruit kreeg hij altijd al. Ik heb die pellets gekocht omdat Gizmo een beetje mocht proberen van Marleen en het tot mijn stomme verbazing meteen lekker bleek te vinden (naar gewoon papegaaien/parkietenzaad wat ik eens gekocht heb wilde hij niet omkijken).
Af en toe extra eivoer en zowel Gizmo als ik vinden het prima zo hoor. Ik ben ook niet iemand die zich gauw gek laat maken. Natuurlijk wil ik net als iedereen het beste voor mijn gaaitje maar ook ik vind dat zaadjes er gewoon bij horen. Een beetje afwisseling is altijd goed toch?
Hier dus pellets én zaadjes! (en af en toe snoepsticks hihi).
Bericht Donderdag 9 Maart 2006 9:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Seertje
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik ben ook wel met je eens hoor. Ik voer hier pellets van ecobird dus geen HP. Kwalitatief eigenlijk zo goed als hetzelfde en voor een betere prijs. Dat krijgen ze 's ochtends en 's avonds krijgen ze zaad met eivoer. Het zaad koop ik bij de Vogeljungle. Dat is goed zaad. Verder groentjes, fruitjes, af en toe een nootje, trosgierstje. Net wat er in huis is Smile Ze moeten maar eten wat de pot schaft!
Bericht Donderdag 9 Maart 2006 10:18 pm
Seertje
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Trouwens, ik merk wel dat ze "blijer" zijn met hun zaad. Daar gaan ze wel gelijk op af hier. Pellets niet zo snel. Cayou wacht trouwens 's ochtends ook met eten totdat hij zijn fruitje/groentje heeft, dat eet hij als eerste op Smile
Bericht Donderdag 9 Maart 2006 10:20 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Zelf zijn wij we hier ook aan het proberen.
Hadden ook pellets gehaald voor onze jip,maar hij laat ze toch mooi liggen,of gooit ze eruit.
toevallig heb ik eindelijk de boekjes over papegaaien gekregen.
Daarin staat bijv. ook dat ze in het wild halfrijpe en verse zaden en granen eten.
Schijnbaar eten papegaaien en parkieten meer dierlijk voedsel(insecten enz.)

Af en toe krijg ik het idee dat die pellets gewoon 1 grote commerciele actie is.
Het zal zeker goed zijn,maar er is eigenlijk nog nergens echt bewijs te zien of te lezen volgens mij.
Ik zie het ongeveer hetzelfde als al die verschillende dieeten die voor mensen worden voorgeschreven.
Iedreen zal zelf moeten proberen wat het beste is.
Bericht Vrijdag 10 Maart 2006 2:29 am
marleen
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Very Happy Hier krijgen ze ook pellets en zaadvoer.
Daarnaast fruit, groente, 's avonds warm eten
wat wij dan ook eten, boterhammetje met een
beetje honing, stukje vis, stukje kip, biogarde
kwark, blokje kaas, ennuhhhhh ook weleens een
stukje koek als ik er 1 eet Wink in het voorjaar
of in de zomer ook paardenbloem, en muur(onkruid)
Het gaat er om dat ze gevarieerd eten Very Happy
Bericht Vrijdag 10 Maart 2006 9:48 am
 Gebruikers profiel bekijken  
MarloesGetkate
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Bob kreeg eerst alleen pellets, omdat dat geadviseerd werd door de man waar ik haar heb gekocht maar na het lezen van een topic hier heb ik toch besloten om haar er zaden bij te voeren. Ze kreeg iedere avond al een beetje eivoer, maar nu mix ik alles. Ze is eigenlijk geen kieskeurige eter en eet alles netjes op. Ik had wel zaden waarvrij veel zonnebloempitten in zaten en die heb ik er wel bijna allemaal uitgehaald.
Verder krijgt ze natuurlijk ook snacks zoals: groente, fruit etc.
Bericht Vrijdag 10 Maart 2006 10:52 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
marleen
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Very Happy Hey Marloes, die zonnepitten haal ik er ook uit.
Maar heel gek, als er per ongeluk nog wat inzitten,
laten ze die meestal liggen.
Bericht Vrijdag 10 Maart 2006 11:45 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Zaad of pellet ?  Reageer met quote  

Hoi Bimar..

Ik zal proberen mijn mening zo voorzichtig mogelijk te formuleren, juist omdat dit op andere fora vaak tot enorme ruzies leidt.

Ik begrijp wat je bedoelt en snap je frustratie ook wel.. (Die is een béétje veel door de regels door te lezen ha ha ha)
Ik denk dat het niet zo uit maakt, dat open maken. Je kan dat openmaken denk ik ook vervangen door hem echt te laten werken voor z'n voer. (Ik zeg niet dat het móet, maar het kán!)
Je kan z'n eten ook inpakken, verstoppen, of wat dan ook. (Inpakken in een papiertje, verstoppen in een foraging speeltje)
Dit kan óók met pellets. Wink
Kiezen? Dat kan met pellets inderdaad niet, maar ik dénk dat je dat kiezen ook met andere dingen (zoals hierboven genoemd) KAN opvangen. Wink

Ik weet niet of hij elke dag alles zou binnen krijgen als je niet te veel papegaaien voer in zijn bakje doet. Ik ben geen expert. Maar, naar mijn mening, en daarom voer ik ook pellets Wink (Anders zou ik geen pellets voeren maar zaad ha ha ha) is zaadvoer niet volledig. Ik wil graag het zekere voor het onzekere nemen (waar ik dus een goed gevoel bij heb) en ze iets geven waar álles inzit. Dat neemt niet weg dat ik ze nootjes, groenten, een pitje etc geef als snackje. Smile

Ik denk dat als je wil weten hoe de pellets bewerkt zijn, je het beste de pelletfabrikant kan schrijven of mailen. Zij weten dat het beste.
Wat betreft de ecokeurmerken. Ik weet dat je je aan strikte regels moet houden wil je voor zo'n keurmerk in aanmerking komen. Ik denk dat dit dus wel goed zit.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik óók het idee heb dat niets 100 procent biologisch kan zijn, juist omdat de gassen die hier worden uitgestoten, vást en zeker ergens zullen neerdalen. Maar in wat voor mate?
Bericht Vrijdag 10 Maart 2006 1:46 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Bimar
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Inderdaad jah.
er zal zeker ook iets mee gebeuren om het goed te houden, of worden bespoten etc etc.

Ik ben er ook van overtuigd dat er alles in zit hoor, alles zit erin, maar dan samen geperst tot een leuk brokje.
zodat hij met 1 pellet eten verschillende voedings producten binnenkrijgt.

Ik heb ook verhalen gelezen, dat de maagspier hier lui van wordt, maar je blijft natuurlijk groenten fruit noten geven, en mischien ook wel grit of kiezel af en toe.
Bericht Vrijdag 10 Maart 2006 2:31 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi! Smile
Ik denk dat er niet iets mee hoeft te gebeuren hoor: Het mag ook niet.. Anders verdient het dat keurmerk niet.
Er kan natuurlijk wel wat anders aan worden toegevoegd: Kruiden ofzo.
Of het wordt erg koud bewaard?

Ik denk dat een pellet vooral handig is als je geen zin hebt om iedere dag in de keuken te staan en je zorgen moet maken of je vogel wel alles binnen krijgt.
(Ik voer pellets ook voor het gemak, en voor de ehm stress: Krijgen ze wel alles binnen?)

Ik weet niet of de maagspier lui wordt.
Ik heb het wel gelezen.. Maar, als je goed kijkt naar bijvoorbeeld een grove pellet zoals de High Potency Coarse (Ik wil géén reclame maken, maar heb hier ervaring mee) dan zie je dat er allemaal kleine stukjes in zitten. Vrij grove stukjes. Denk niet dat hier de spiermaag lui van wordt? Kijk als ik iedere dag balletjes juvenile zou voeren, als hoofdvoer, dan kan ik me dat voorstellen..
Grit wordt wel aangeraden.. Smile Een paar steentjes per maand meen ik?
Bericht Vrijdag 10 Maart 2006 2:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:04 pm
  Berichten van afgelopen: