|
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by Fluffy Sue
PeCe: Niet om je oordeel in twijfel te trekken, maar vraag me af hoe het mogelijk is dat gaaitjes die pepers niet lijkt te deren! Je kan toch echt niet om die scherpe smaak heen lijkt mij.. (Zie het wel bij mijn gaaitjes maar vind het gewoon raar) Had eerst gehoord dat het door speeksel kwam maar aangezien Iago toch flink wat nattigheid produceert, lijkt dat me ook vreemd?
quote:
Originally posted by PeCe
Ik kan het artikel waarin het een en ander word uitgelegd m.b.t. het eten, smaakpapillen van de papegaaien en de pepers op dit moment niet vinden. Ik zal het binnenkort plaatsen. Er staat mij ook bij dat het met het gehemelte, verwerking en speeksel te maken heeft. Maar een goede uitleg kan ik niet zonder meer oplepelen.
Word vervolgd.
Het heeft minder met het speeksel te maken, maar meer,
wat ik "toevallig?" ook als eerste noemde
, te maken met de smaakpapillen. Een papegaai heeft er beduidend minder dan de mens. Hierdoor proeven ze de sterke en scherpe smaak van pepers niet. Doordat de vogels van de pepers geen branderige smaak overhouden, kunnen ze in de natuur ook zorg dragen voor verspreiding van de diverse zaden van de pepers. Navolgend twee stukjes over de smaak papillen.
Pepers en vogels op vegatopia
Vogels vinden de pepertjes helemaal niet scherp, maar ze hebben dan ook geen smaakpapillen die gevoelig zijn voor capsicaïne, de stof die het brandende gevoel veroorzaakt. Daarmee kunnen ze de vruchten van de peperplant eten en de zaadjes verspreiden.
Pepers en vogels op het wetenschapsforum
Trivia: capsaicine "past" niet op de nocireceptoren van vogels. Je parkiet snoept van spaanse pepers alsof het snoepgoed is. Dit is wellicht weer een voorbeeld van evolutie; vogels eten de zaden, poepen ze weer ver weg ergens anders uit en zo komt de peper als zodanig nog eens ergens waar ze via muizen niet komt |
Woensdag 28 November 2007 12:45 am |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Bedankt PeCe! Superinteressant zeg. Wat grappig dat je voor bepaalde hete stoffen ongevoelig kan zijn. Je zou toch denken dat dat verschrikkelijke branderige gevoel voor iedereen hetzelfde zou zijn. Niet dus. |
Zondag 2 December 2007 1:41 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Dinsdag 2 December 2008 1:07 pm
|
|
|
|
|