Zoete aardappel en pompoen?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Sue
Moderator
Moderator

Zoete aardappel en pompoen?  Reageer met quote  

Weet iemand hoe je zoete aardappel bereid voor papegaaien? Moet dat eerst gekookt worden? Kan je dat invriezen?
Dezelfde vraag voor pompoen.. Mr. Green
Bericht Zaterdag 10 Januari 2009 12:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Poeh, goede vraag...geen idee Embarassed
Bericht Zaterdag 10 Januari 2009 1:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Zoete aardappel doe ik altijd stomen; ze zijn klaar als de kleur wat dieper en 'zachter' (ik weet niet hoe ik het moet omschrijven) wordt en de structuur verandert, beetje net als gewone aardappelen.

Pompoen kan ook rauw (vinden ze hier niet heel lekker); ik doe vaak ook lichtgestoomd. Daar maakt het al helemaal niet uit, want rauw mag zeker ook (van de zoete aardappelen weet ik het niet zeker dus neem liever geen risico).
Bericht Zaterdag 10 Januari 2009 4:20 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Bedankt voor je antwoord. Ik heb geen stoomapparaat, helaas. Ik kan wel kijken of ik zelf iets in elkaar kan zetten wat ongeveer zo'n functie heeft.
Vries jij de pompoen en zoete aardappel in als je het bereid hebt? In porties?
Bericht Zaterdag 10 Januari 2009 5:04 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Je kan ook een gewone pan gebruiken met daarboven een zeefje en deksel... hetzelfde kan in de magnetron (wel met een pyrex of keramische kom, mag geen metaal zijn - doe ik vaak 's ochtends als ik een kleine hoeveelheid snel wil stomen voor de ontbijt).

Pompoen heb ik gewoon gesneden en rauw in de vriezer gedaan (die hele +/- 7 kilo Shocked) en daar neem ik porties uit en bereid ze zoals ik het nodig heb. Zoete aardappelen vries ik nooit in, die koop ik zoals ik het nodig heb. Alleen wat in de mix komt vries ik dan in, en dat is inderdaad al bereid.
Bericht Zaterdag 10 Januari 2009 5:29 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb nog een tupperware stoomset voor in de magnetron. (Destijds gekocht tijdens m'n zusje d'r party) Kan het gewoon in de magnetron? Ik had wel eens gehoord dat voedingsstoffen dan verloren gaan. Ik ga ook even kijken of ik nog een zeefje heb!

Kan je eventueel zoete aardappel in de mix verwerken?
Bericht Zaterdag 10 Januari 2009 6:13 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Van de voedingsstoffen weet ik niet waarom dat zou gebeuren... probleem met de magnetron is wel dat het niet helemaal gelijkmatig verwarmt (daarom moet je ook zo opletten als je iets voor de papegaaien erin verwarmt, omdat er van die hete plekjes ontstaan), van vitaminen die zo verloren gaan heb ik nog niet gehoord.

De zoete aardappeltjes kunnen er zeker in, doe ik ook vrijwel altijd Smile
Bericht Zaterdag 10 Januari 2009 7:46 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik had het wel eens ergens gelezen. Ook op een vogelforum, een Amerikaans vogelforum.

Vanmiddag ben ik naar de natuurvoeding winkel geweest en heb de halve winkel leeggekocht. Laughing Sommige dingen kon ik niet vinden. Ze hadden niet alle groenten/fruit die jij had gemaild.

Ik heb net het eerste hapje geserveerd. (quinoa, -nog geen bonen want die staan te weken- groenten, rijst, stuifmeelkorrels etc etc) Ze mochten ook af en toe proeven van dingen die net klaar waren. Zazu vindt alles lekker. Hij had nog nooit zoete aardappel, pompoen of rode bietjes gegeten maar hij at ze alsof hij nooit anders had gedaan. Iago eet het geheel met lange tanden. Wheezy proeft en eet ook met lange tanden. Scuttle heeft besloten in hongerstaking te gaan. Laughing

PS
Zazu bedankt heilige Shi voor dit fantastische avondmaal. (Hij buigt zo diep dat zijn kuifje de grond raakt)
Iago & Wheezy zeggen nog niets over hun avondmaal.
Scuttle hoopt dat er vanavond een vliegtuig neerstort op Shi's huis. Laughing (En vraagt zich af waar hij deze kwelling aan verdiend heeft)
Bericht Zaterdag 10 Januari 2009 9:24 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Laughing Doe Scuttle de lieve groetjes van mij Mr. Green

De stuifmeel doe je trouwens beter fijnmalen in de blender ofzo; in poedervorm kun je het veel handiger mengen in van alles en nog wat en nemen ze het ook meestal beter op.

Zazu is mijn jongen Hartje. Toevallig hadden ze hier vanavond ook een portie mix met rode bietjes, alleen hier hoeven ze het niet zo. Ik denk dat die rode kleur van bieten zodanig extreem is dat het er anders uitziet dan normaal, en bietjes geef ik niet vaak genoeg om ze er aan te laten wennen. Maken we ook werk van Smile maar vanavond is Scuttle niet de enige die met een half leeg buikje slapen gaat Rolling Eyes

Hier mogen ze ook wel eens 'meehelpen' en hebben dat ook heel graag. Aswan gaat altijd op de rand van die enorme ~ 7 liter pan waarin ik het meng zitten en eten... nouja; soms als de mix nog maar begint en zij heel laag moet vissen, hoor je ineens zo'n doffe plof en zit er een omgekiepte en zeer genereerde grijze in de pot Mr. Green. Is wel leuk vermaak, maar ik heb het al heel lang niet gedaan, want met zo'n helpertjes kom je nergens. Sinds Tas er is heb ik niet met hen meegekookt, want om iets te doen en nog op die roze gek te letten, dat kan ik me moeilijk voorstellen.

Ik ben in ieder geval benieuwd wat je ervan maakt en hoe het gaat bevallen, maar het beginnetje dat je er hebt klinkt zeker veelbelovend Smile
Bericht Zaterdag 10 Januari 2009 10:40 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Scuttle is met een voodoo-poppetje en een naald zijn tentje in gekropen. Twisted Evil Laughing Zelfs toen ik mango door het eten had geprakt vond hij het nog niet lekker. Hij heeft er wat op gekauwd maar daar had je het ook mee gehad. Hij heeft wel alle andere speeltjes gekraakt, dus hij gaat niet met een lege maag slapen. (Ik dacht dat ik alle speeltjes had geleegd maar helaas..)
Wheezy eet het inmiddels wel en vindt het volgens mij ook lekker dus Scuttle zal wel snel volgen.

Ik zal het stuifmeel de volgende keer malen. Ik had vanmiddag een paar korrels genomen (tien ofzo?) en ze aan de kippetjes gegeven. Alleen dikke Zazu at ze snel op. Rolling Eyes Volgens mij onder het mom van 'ik ben net ziek geweest en heb nu alles nodig om weer op krachten te komen'.

Had jij de bietjes gestoomd of heb je ze rauw gegeven? Ik had ze eerst rauw gegeven en daarna gekookt. Iago vond het wel lekker met mango erdoor. (Hij houdt normaal gesproken niet zo van mango maar deze bio en draderige -bah!- mango vond hij wel lekker. Smaken verschillen!)
Wat jammer dat ze het niet zo heel erg lekker vonden. Geef jij bio of gewoon? Ik merk namelijk dat er nog wel eens verschil in kan zitten qua acceptatie. Heel vreemd. Van broccoli eet Zazu liever niet de roosjes. (Die van de Albert Heijn) maar van de bio eet hij graag de roosjes. Question
Wortel lust Zazu ook niet zo, maar wel de bio.
Misschien maakt het voor de rode bieten ook uit. Zo duur waren ze niet. Ik had drie kleintjes voor 75 cent of zoiets.

Schitterend trouwens om te lezen hoe Aswan in de pan valt. Dat is nog eens 'vogel in de pot' vinden. Laughing Groenten erop, water erbij en je hebt groenten-kippensoep. Nanaaa!

Gebruik jij trouwens wel eens Kamut? Ik las op de achterkant van de verpakking dat het heel erg gezond is.
Bericht Zaterdag 10 Januari 2009 10:53 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
PS
Scuttle hoopt dat er vanavond een vliegtuig neerstort op Shi's huis. Laughing (En vraagt zich af waar hij deze kwelling aan verdiend heeft)

Mr. Green Laughing

Ik heb wel de hele middag in de keuken gestaan maar dan voor eters die vanavond kwamen. Helaas dus nog niets gemaakt.
Nu heb ik het gepland voor de dinsdag. Heb daar verder geen afspraken staan, Hans heeft late dienst, dus lekker het rijk alleen om me helemaal uit te leven.
Maandag niet vergeten de bonen in de week te zetten Idea
Bericht Zondag 11 Januari 2009 12:37 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hahaha dus jij bent ook druk geweest in de keuken maar dan voor 'tweebeners' Laughing
Ik ben benieuwd hoe jouw keuken eruit zal zien na de groenten-slachtpartij en belangrijker nog.. Wat Herman van het resultaat zal vinden. Heb je al ingrediënten gehaald?
Bericht Zondag 11 Januari 2009 9:09 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Scuttle is met een voodoo-poppetje en een naald zijn tentje in gekropen. Twisted Evil Laughing

Dan heeft hij bij deze weeral bewezen dat voodoo niet werkt; ik heb heerlijk geslapen Mr. Green

quote:
Alleen dikke Zazu at ze snel op. Rolling Eyes Volgens mij onder het mom van 'ik ben net ziek geweest en heb nu alles nodig om weer op krachten te komen'.

Ach noem hem toch niet zo, de lieverd Hartje ook al was dat die gedachtengang: helemaal gelijk! Hehe, het is ook grappig en toevallig; ik noem Tas al een paar weken mijn bolleke Laughing

Begin steeds meer en meer voelen voor die roze kindjes, trouwens. Niet dat dat er niet was; ik hou ontzettend veel van zowel Aswan als Tas, maar die Kaketoe is gewoon heel wat minder mijn bloedgroep dan bvb. de Grijze. Maar de laatste tijd word het ook anders... (brrr, eigenlijk hele foute richting, dat! Ik moet niet meer Kaketoes in huis hebben Shocked).

Tas zat vanochtend op mijn stoel en maakte net die beweging dat hij een bom laat vallen, wel op mijn stoel Rolling Eyes dus ik had met omgedraaid en zat even close-up te inspecteren, maar omdat het valse alarm was, zat ik er dus zo lang en geinteresseerd te zoeken... hij had zich met mij mee omgedraaid en ging gelijk net zo kijken, ma wat zie je daar, zo twee kopjes naast elkaar Laughing nou ja en daar word ik dan helemaal Hartje van Laughing

Bietjes heb ik zowel rauw als klaar gegeven, beide weinig succes. Volgens mij zowel bio als niet-bio geprobeerd. Ik weet dat daar verschil in zit, die broccoli is grappig, doet Tas ook soms. Ik blijf eht gewoon aanbieden hoor... ik had gisteren zowat hetzelfde als jij, deze zak is blijkbaar niet zo smakelijk dus ze hadden er weinig van gegeten... vanochtend ruim half uur eerder om eten roepen Mr. Green ik had ze gewaarschuwd! Dus kregen ze gelijk een nieuwe portie van hetzelfde Mr. Green. Ze zijn gemeen maar ik nog veel meer zo, misschien daarom kunnen we het zo goed met elkaar vinden Mr. Green. Mama is niet om mee te fokken Mr. Green

Van Kamut hoor ik nu de eerste keer Veertje eerst uitzoeken wat het is (en waar ik het vind, want ik heb het nog niet gezien).

quote:
Schitterend trouwens om te lezen hoe Aswan in de pan valt. Dat is nog eens 'vogel in de pot' vinden. Laughing Groenten erop, water erbij en je hebt groenten-kippensoep. Nanaaa!

Nee! Nee! Nee! Nee! Nee! Nee!
Bericht Zondag 11 Januari 2009 9:17 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat vindt Scuttle jammer, want hij heeft zo zijn best gedaan hahaha!

(Ik heb hier trouwens iets over Kamut gezet: http://www.fluffies.org/nl/bericht235870.html ) Ik heb het als vervanger voor Tarly omdat ze dat daar niet verkochten.

Ik noem Zazu alleen dik omdat hij zoveel lust. Het is ook liefkozend bedoeld, net zoals bij jouw 'bolleke'. (Vanwaar die naam eigenlijk?)
Ik kan dus binnenkort nog meer kaketoes bij jou thuis verwachten? (PS Als je vader gestopt is met roken kan hij het geld wat hij oprookte in jouw kaketoepotje doneren. Is dat geen goed idee?!)

Wat grappig om te horen dat die roze kip van jou soms hetzelfde doet met broccoli. Dat valt bij jou dan ook samen met het al dan niet biologisch zijn, neem ik aan? Bij stuifmeelkorrels doet Zazu hetzelfde. Ik heb ook niet-biologische maar die lust meneer niet. De bio lust hij wel, vindt hij echt een traktatie.
Wat gemeen trouwens om ze hetzelfde te geven als gisteren. Onder het mom van 'hadden jullie je bordje maar leeg moeten eten want nu krijgen jullie het weer!' Eten ze het nu wel goed?
Bericht Zondag 11 Januari 2009 9:49 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoe voer je tofu?
Bericht Zondag 11 Januari 2009 9:50 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:05 pm
  Berichten van afgelopen: