|
|
|
Pluisje
Vlieger
Ow, ja, Harrison’s, door het manier van maken, is bacterie/schimmel vrij en 6 weken (!) houdbaar omdat er geen conserveringsmiddelen zitten. Eco is koud geperst en, dus, niet bacterie/schimmel vrijgemaakt tijdens productie. Zo, houdbaarheid van 6 maanden bij kamertemperatuur ???? (klinkt mij) heel raar als er toch geen conserveringsmiddelen zijn toegevoegd ??? |
Vrijdag 25 Mei 2007 12:39 am |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Ik weet t niet zeker hoor...maar ik denk dat dat een kwestie van drogen zonder bepaalde blijvend (ook na drogen) bedervelijke toevoegingen is? Je keukenkruiden bederven immers ook niet in 6 weken
De verschillen tussen vitamines zelf zul je mss niet zien...maar er missen denk ik wel bestanddelen die in groente of fruit wel aanwezig zijn en die met de vitamine samen werken?  |
Vrijdag 25 Mei 2007 11:33 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Tommy
Ik weet t niet zeker hoor...maar ik denk dat dat een kwestie van drogen zonder bepaalde blijvend (ook na drogen) bedervelijke toevoegingen is? Je keukenkruiden bederven immers ook niet in 6 weken
Ja, ik denk dat kruiden ook als preservative kunnen werken. Maar hoe lang zijn de ecobird pellets houdbaar? De zakken Harrison die ik heb gekocht in al die jaren waren hooguit 8 maanden houdbaar. |
Vrijdag 25 Mei 2007 9:58 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Pluisje
Ow, ja, Harrison’s, door het manier van maken, is bacterie/schimmel vrij en 6 weken (!) houdbaar omdat er geen conserveringsmiddelen zitten. Eco is koud geperst en, dus, niet bacterie/schimmel vrijgemaakt tijdens productie. Zo, houdbaarheid van 6 maanden bij kamertemperatuur ???? (klinkt mij) heel raar als er toch geen conserveringsmiddelen zijn toegevoegd ???
Oh sorry, volgens mij heb ik iets gemist.. 6 maanden houdbaar? Dat zou nog wel redelijk klinken? Ik denk dat als dat op de eco staat dit alleen is als het niet is aangebroken, zoals die 6 weken ook voor harrison gelden? |
Vrijdag 25 Mei 2007 9:59 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Danny
max 6 maanden
Hmmm sorry, dit had ik dus gemist.. Is dit als het eenmaal aangebroken is, of staat dit op de verpakking? Want als het net zoals bij de harrison is, denk ik dat het ook maar 6 weken geopend houdbaar is? |
Vrijdag 25 Mei 2007 10:01 pm |
|
|
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Ook aangebroken.
Ik heb boxen van 13,5 kg!!  |
Vrijdag 25 Mei 2007 10:01 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
|
|
|
quote:
Originally posted by Pluisje
Wat zonnenbloempitten betreft, ze zitten ook in Eco (staat tenminste wel op mijn emmertje die ik nog heb) en er staat helemaal niks over hoeveelheid(en) van ingredienten. Dus het kan ook zijn dat alle sympatieke ingredienten wat ze noemen maar 0.001% is?
Één oregano blaadje per 50 kilo? Kan, toch? je hebt niks gelogen als je het erbij zet
Dat is ook helemaal niet erg als vetten in de vorm van zonnenbloempitten worden toegevoegt, vetten zijn ook noodzakkelijk en ook verhouding van verschillende vetten is belangrijk.
Ik voer Harrison's High Potency + groenten en mijn alle twee vogels zijn goed fit en zelfs aan de magere kant en geen één is ooit ziek geweest Dat zou dus zeker mee vallen met hoeveelheid vetten afkomstig van zonnenbloempitten in HPC .
Toegevoegde vitaminen zijn alleen maar goed. Je weet zeker dat de juiste hoeveelheiden vitaminen altijd aanwezig zijn.
Als een bioloog zie ik echt geen groot verschil tussen vitaminen (van onbekende samenstelling) uit een kilo groenten en een vitaminenpil waaruit je juiste hoeveelheiden krijgt
Wat me nog (behalve mijn eigen ervaring die niet zo best is) tegen spreekt in Eco is inderdaad dat het 6 maanden (!) zonder koeling houdbaar is maar geen conserveringsmiddelen worden genoemd tussen ingredienten, zelfs geen zout (?) rara...
Klinkt me een beetje verdacht...
Blijkbaar staan niet alle ingredienten genoemd?
Ik heb al eerder aan een kenner van Eco gevraagt hoe ze deze houdbaarheid halen, maar nooit een duidelijk antwoord gekregen.
Groetjes,
In de Harrison high potency coarse zit geloof ik 15 procent vet. Dat valt mee, maar het is wel de meest vette pellet die ik ben tegengekomen. (En nog zijn er hier vogeltjes aan de magere kant..)
Degene die de eco levert weet geloof ik niet echt hoe of wat. Ik had eens een mail van hem gezien waarin hij zei dat er vitamine A in z'n pellets zat, en ik geloof dat hij toen ook zei dat ze daar geen overdosis van konden krijgen. Vond dat een beetje stom.. Vooral als je de leverancier bent. (Dat doet niet af aan de kwaliteit van de ecobird, trouwens!!!) |
Vrijdag 25 Mei 2007 10:05 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Danny
Ook aangebroken.
Ik heb boxen van 13,5 kg!!
Staat dat er echt duidelijk op? Het lijkt me sterk dat de houdbaarheid hetzelfde is als het eenmaal geopend is. Bijna alle produkten, melk, kaas, etc is beperkt houdbaar na opening?? |
Vrijdag 25 Mei 2007 10:06 pm |
|
|
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Dat is wat ze me verteld hebben.
Want er is zelfs speciaal voor me berekend of ik er wel zo lang mee zou doen.
Aleen voor de caiques heb ik een kleinere box,want met 13,5 kg zou ik langer dan 6 maanden doen. |
Vrijdag 25 Mei 2007 10:09 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hmmm oké.. Bedankt voor de uitleg. Wat is de datum op de box zelf? Hoever vooruit is de houdbaarheidsdatum? |
Vrijdag 25 Mei 2007 10:27 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
10 oktober 2007
Liefst koel bewaren onder de 10 graden,dus in de koelkast,maar kan ook ingevrooren worden. |
Vrijdag 25 Mei 2007 10:40 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hmmm dat is ongeveer dezelfde tijd dat de Harrison ongeopend houdbaar is.. Misschien komt het omdat de ecobird in een afgesloten emmer zit? |
Zaterdag 26 Mei 2007 9:52 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Ecobird zit idd. in een afgesloten emmer. |
Zaterdag 26 Mei 2007 9:56 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3