|
|
|
yvon1968
Kuikentje
|
| Wel of niet bij het raam |
|
|
Hallo allemaal
Even een vraagje
Ik heb wel eens gelezen dat je de vogel beter niet bij het raam kunt zetten en bij de centrale verwarming
Nou wil ik graag weten of dat zo is.
De speelboom stond bij het raam en daar hangt ook de centrale verwarming.
Ik had gelezen dat dat niet goed is ivm met oplettendheid naar buiten ivm prooi???? en voor de rui.
Aangezien we niet zo veel ruimte hebben ben ik toch benieuwd of dat waar is. |
Zaterdag 6 December 2008 9:10 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Wel of niet bij het raam |
|
|
Hoe staat je vogel verder? Eén kant naar het raam hoeft geen probleem te zijn. Staat één kant van de kooi tegen een muur?
De kooi naast een deur schijnt 'erger' te zijn. |
Zaterdag 6 December 2008 9:30 am |
|
|
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
In theorie is dat inderdaad niet zo goed voor je vogel.
Maar in de praktijk moet je kijken hoe je vogel er op reageert. Merk je dat hij angstig is of zenuwachtig? Of zit hij lekker nieuwsgierig naar buiten te kijken? De ene vogel zou gek worden voor het raam en de ander word gek als hij niet meer voor het raam staat. Leer je vogel kennen en dan weet je of het slecht is voor hem.
Met de verwarming moet je wel een beetje oppassen. De lucht kan erg droog zijn en dat is wel lichamelijk slecht voor je vogel. |
Zaterdag 6 December 2008 9:40 am |
|
|
yvon1968
Kuikentje
|
quote:
Originally posted by Cosch
In theorie is dat inderdaad niet zo goed voor je vogel.
Maar in de praktijk moet je kijken hoe je vogel er op reageert. Merk je dat hij angstig is of zenuwachtig? Of zit hij lekker nieuwsgierig naar buiten te kijken? De ene vogel zou gek worden voor het raam en de ander word gek als hij niet meer voor het raam staat. Leer je vogel kennen en dan weet je of het slecht is voor hem.
Met de verwarming moet je wel een beetje oppassen. De lucht kan erg droog zijn en dat is wel lichamelijk slecht voor je vogel.
Toen hij voor het raam stond hoorde je hem niet ofzo. Wel als iemand de tuin in kwam lopen dan begon hij geluiden te maken. Nu we hem hebben verplaatst merken we geen verschil.De kooi staat wel tegen een muur in een hoek maar hij zit alleen in de kooi als hij gaat slapen dus dan gaat de hoes eromheen. |
Zaterdag 6 December 2008 10:16 am |
|
|
PeCe
Vlieger
|
|
|
|
Zoals de anderen al aangeven kan je je papegaai best voor het raam zetten. De meesten hebben er niet zo een moeite mee. Sommige (waaronder die van mij) vinden het schitterend en gaan zelfs uit hun eigen bij het raam zitten om naar buiten te kijken. Maar zoals met alles er zijn veel facetten waar je rekening mee moet houden.
Hoe reageert je papegaai, sommige worden er angstig van, door de grootte ruimte die ze zien. Als de kooi bij een raam staat waar veel mensen langs lopen en min of meer plotseling opduiken, dat wil ook nog al eens problemen geven. Ook als er regelmatig honden of katten lopen, dan kunnen ze zich bedreigd voelen. Maar als de tuin rustig is gelegen, dan vinden ze het vaak heerlijk om wat te zien en eventueel aanwezige vogels te volgen.
Dichtbij de verwarming kan lastig zijn. Thermiek en droge lucht kunnen nadelig zijn voor gezondheid van je papegaai. Maar als er beperkte afstand is en je eventueel luchtbevochtigers aan de verwarming hebt, dan is het probleem vaak al te overzien. Zeker als je de verwarming niet te hoog opstookt. |
Zaterdag 6 December 2008 6:27 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Ja, dat hangt echt grotendeels af van de vogel zelf, hoe hij het voor het raam verdraagt. Van de drie die we gehad hebben vinden twee het heel leuk en interessant, en was eentje er ronduit mee gefascineerd. Vogeltjes kijken buiten
(Terwijl het alledrie soorten zijn/waren die min of meer bekend staan om stressgevoeligheid)
Waar je wel voor moet oppassen is dat het raam goed geisoleerd is, dat er geen tocht of kou vandaan komt, want dat is dan niet meer individueel en persoonlijk afhankelijk van de papegaai, daar zou hij echt last van kunnen hebben.
De verwarming is een ander punt, dat is wel echt niet goed. Niet goed voor de veren en de luchtwegen (misschien weet je ook dat je voor extra luchtvochtigheid moet zorgen als het te droog is, hoewel dat hier in NL meestal geen probleem is), maar je kan er natuurlijk voor kiezen om de verwarming niet (te veel) aan te zetten, dan moet het geen probleem zijn  |
Zondag 7 December 2008 2:08 pm |
|
|
Willemien&Casper
Net uit het ei
| Bij t raam |
|
|
Hoi
Mijn vogel staat ook bij t raam met aan één kant een muur en centrale verwarming.
Hij vind t erg leuk zit vaak op zijn kooi naar beneden te kijken en te kletsen tegen iedereen ( ik woon 2 hoog in een appartement in t centrum met winkelende mensen). Hij heeft daar van t begin af gestaan en voelt zicht duidelijk zeer happy daar.
Hij vliegt wel 80 procent van de dag los maar zit erg veel op zijn kooi (open dak) die gezelligheid op straat dat vind tie superr
Groeten Willemien |
Zondag 7 December 2008 9:07 pm |
|
|
yvon1968
Kuikentje
|
we hebben hem weer bij het ram gezet en zit gewoon lekker te brabbelen enzovoorts
we hebben aan de verwarming 3 verdampers hangen en die vullen we steeds op tijd bij, dus het moet goed komen |
Maandag 8 December 2008 7:22 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Zijn dat van die bakjes die je iedere keer bij moet vullen? Ik zou die eerlijk gezegd niet ophangen. Het zijn haarden van schadelijke (ook voor mensen!) bacteriën.
Is een luchtbevochtiger geen idee? Meet eerst even de luchtvochtigheid op. Misschien is het bij jou niet nodig.  |
Maandag 8 December 2008 10:55 pm |
|
|
yvon1968
Kuikentje
|
quote:
Originally posted by Sue
Zijn dat van die bakjes die je iedere keer bij moet vullen? Ik zou die eerlijk gezegd niet ophangen. Het zijn haarden van schadelijke (ook voor mensen!) bacteriën.
Is een luchtbevochtiger geen idee? Meet eerst even de luchtvochtigheid op. Misschien is het bij jou niet nodig.
ja dat zijn van die bakjes die je aan de verwarming moet hangen
zullen eens gaan kijken voor een luchtbevochtiger  |
Dinsdag 9 December 2008 7:42 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ken je de venta air washer?
Hij was destijds het goedkoopst in Duitsland. Zelfs goedkoper dan in Nederland omdat Venta Nederland niet wil dat ze goedkoper verkocht worden. |
Dinsdag 9 December 2008 9:17 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Over de Venta heb ik destijds hele positieve reacties gelezen op de mailinglist waar ik ook lid ben  |
Dinsdag 9 December 2008 10:35 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ze zijn zeker goed als luchtbevochtiger! Alleen als luchtreiniger weet ik het niet zo. (Ik heb twee luchtreinigers in de kamer staan: De sharp en de venta) |
Woensdag 10 December 2008 9:57 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:19 pm
|
|
|
|
|
|